Saffransglögg

Trots att jag är ett riktigt julfan så har jag inte riktigt fatta tycke för glögg än, gjorde därför ett försök till att koka min egen glögg, resultatet blev enligt mig själv mycket bra.

Recept:

  • 1 flaska vitt torrt vin
  • 1 apelsin
  • 5 nejlikor
  • 3 kanelstänger
  • 1 påse saffran
  • 1 vaniljstång, delad och urkärnad

Skala apelsinen och ta vara på det yttersta skalet från apelsinen, skala bort det vita och klyfta apelsinköttet och lägg ner i kastrullen. Lägg ner resten av kryddorna och häll på en flaska vin, låt sedan sjuda i 1 timme (det får inte koka).

Om man vill kan man efter att glöggen är klar och färdigsilad söta den med lite sockerersättning men jag gillar inte att dricka söta saker så jag skippade det.

1 kommentar

  1. Tack för ett bra recept som jag nu testat och provsmakat! Jag smakade av i en glöggmugg med lite Agavesirap (som sägs inte ska höja blodsockret så mycket) samt Absolut Svea som har smak av äpple och ingefära.
    Jag gissar att denna glögg kommer jag att göra många gånger innan julen är här, för den var verkligen god!
    // Åse

Kommentarer inaktiverade.