Knäcke

Gott knäcke att ha till ostbrickan, julskinksmackan eller till frukost:

Recept:

  • 100 gram solroskärnor
  • 50 gram pumpakärnor
  • 50 gram vattenmelonkärnor
  • 1 1/2 dl linfrö
  • 50 gram sesamfrön
  • 50 gram kruskakli
  • 2 msk fiberhusk
  • 1/2 msk salt
  • 5 deciliter vatten

Blanda ihop alla ingredienser och låt sedan stå och gosa ihop sig i en kvart. Jag delar sedan upp smeten på två olika bakplåtspapper och kavlar ut till ett tunt lager, skär till lagom stora knäckebitar och stoppar in i varmluftsungen på 150 grader i 1 timme och 15 minuter.

Har tidigare använt 200 gram solroskärnor men idag bytte jag ut 100 gram mot lika delar pumpakärnor och vattenmelonkärnor för att få en liten annan smak på dom.

6 Comments

  1. Hej
    Vill göra ditt bröd men har ingen våg. Kan du ange i dl eller msk osv??
    Verkar så gott:)

  2. Hej Linda/

    ”Knäkkebrödet” kom från Nannahs blogg för två år sedan och så här ser det ut med dl. 3,5 dl. solroskjärnor, 1 dl. linfrö, 1 dl.sesamfrö, 2,25 dl. kruskakli, 2 msk. fiberhusk, 1/2 tsk. salt och 5 dl vatten.

    Du kan byta ut solroskjärnor till andra kjärnor. Du kan läsa historien om Nannahs knäkkebröd och hundratals fantastiska kommentarer om brödet på:

    http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214

    • Jasså hade ingen aning om varifrån grundreceptet kom men jag står i evig tacksamhet till Nannah för det är fantastiskt gott.

      Jag brukar häftad lite på måtten, står det 400 gram på påsen tar jag en fjärdedel osv..

      • Jo detta är en ”oppskrift” som verkligen har vandrat långa vägar, jag har kommenterat Nannah och berättat att jag fick det genom Monnicues blogg och hon i sin tur från Ronnis lavkarboliv.

        Nannah tycker det är trevligt att hennes hemsnickrade bröd når så många och det är verkigen roligt att följa kommentarerna på hennes blogg om brödet, hela 26 sidor om allt hur och vad om detta knäcke.

        Att det är så snabbt och enkelt att fixa smeten gör att jag helt skippar andra fröbröd med malande av mandelmjöl. Och smaken är ju gudomlig om man bara inte gör dom för mörka för då smakar det gnu, jag lovar.

  3. Åh perfekt! Hade ostbricka igår men hittade inte på någon ersättning för kexen så körde bara ost helt enkelt, men gud va bra med lchf-knäcke :)

    • Knäcket är kanonbra, annars gillar jag att ha en ursäkt till att bara äta osten :)

Kommentarer inaktiverade.