Portionsstorlekar

Jo jag ser att du har gått upp lite, kanske dags att börja tänka på vikten….men det är bara att börja motionera lite mer och dra ner på maten, kör typ tallriksmetoden, den funkar för alla!

Tänk om det skulle vara så lätt att gå ner i vikt, då skulle det inte finnas så många överkviktiga personer som mår dåligt över det och sliter dag ut och dag in för att gå ner några kilon. Något som jag har tyckt varit väldigt praktiskt med LCHF/Lågkolhydratskost är att jag aldrig riktigt har behövt tänka på hur mycket jag har ätit för att jag har blivit mätt på en mängd som har fått mig att gå ner i vikt.

Men just portionsstorlekar är svårt att kontrollera, vad är egentligen lagom och normalt? Helt ärligt, jag har ingen aning men ungefär såhär mycket äter jag på en dag:

Frukost: 2 ägg och en STOR klick smör

Lunch: Protein (ca 150 gram fågel,fisk,kött etc) en hyfsat stor sallad som täcker ca halva tallriken och en klick sås till

Middag: Likvärdigt som lunchen

Extra: 7 blandade nötter, en proteinshake (om jag tränar)

Detta är en ”normal” dag för mig men ibland slinker det ner lite extra och vissa dagar stoppar jag inte i mig allt. Mina ”trix” när det gäller portionsstorlekar är att bestämma mig i förväg för hur mycket jag ska äta, jag lägger upp maten i köket och äter i matrummet, sedan går jag inte och tar en portion till utan då är maten ”slut”. Matlåda gör jag i samband med att jag lägger upp maten så att det inte ska finnas något att nalla av sedan när man dukar av.

DU är ingen avfallshink där man slänger rester, kom ihåg det!

4 Comments

  1. Ät tills du blir mätt funkar bra för mig :).

  2. Jättebra inlägg! Aktuellt för mig just nu så det var värdefullt att läsa hur du gör och bli lite peppad. Tack!

  3. Har lite svårt att skilja på hunger å sug, men jag jobbar på de’, så mina portioner beror mer på humör… Låter konstigt kanske men det är min vardag. Tack för bra blogg som ny inom detta känns det kul att läsa! Ha de bäst

Kommentarer inaktiverade.