Chokladkaka med mascaprone

Denna chokladkaka är absolut ljuvlig och smälter i munnen!

image

3 Ägg
150 gram mörk choklad (jag använder 86%)
150 gram smör
250 gram mascarponeost
1/2 msk vaniljpulver
0.5 dl sukrin

Dela upp äggen i vitan och gulan

Vispa gulan tillsammans med socker och vaniljpulver

Vispa vitan till ett hårt skum

Smält smör och choklad, blanda sedan ner mascarponeosten och rör till en jämt smet

Blanda samman äggulesmeten tillsammans med choklad/smörsmeten, se till att vispa ordentligt!

Vänd sedan försiktigt ner äggvitan och blanda så lite som möjligt

Häll ner smeten i en form som är smörad och ”bröad” med kokos, grädda i 175 grader i ca 12-15 min, en kladdig dröm!

Här är kakan toppad med grädde och jordgubbar.

5 kommentarer

  1. Hej! Hur stor form ska man hälla upp smeten i? Eller för hur många portioner blir det? Jag har också sådana små hjärtskålar, kan man hälla upp smeten i sådana o sedan grädda i ugnen? Tänkte prova göra detta receptet idag :) Ha det så bra!

    • Man kan absolut göra det u vilken form man vill, jag använder en ”normal stor” form från IKEA, vad kan den vara, runt 25 cm i diameter kanske. Smeten räcker gott och väl till 8 personer, ev 10.

      • Åhh denna var den godaste LCHF-chokladkakan jag har ätit :) Så ljuvlig! Även mina vänner som inte äter LCHF tyckte att den var jättegod. Så TACK för receptet :)

Kommentarer inaktiverade.