”Nya kostråd”

 

Aftonbladet sticker ut återigen med en nypublicerad artikel om de nya kostråden och när jag läste inledningen blev jag faktiskt glad, nickade och höll med, tänkte att ”nu kanske det faktiskt är någonting vettigt dom skriver”. Detta var stycket jag absolut håller med om till 100%,

”Ja till fett – men rätt fett. Ja till kolhydrater – men rätt kolhydrater.

Snart kommer de nya nordiska kostråden.

– Vi behöver inte vara så rädda för fett och kolhydrater, men mycket kvalitetsmedvetna, säger professor Mai-Lis Hellenius.”

 

Sen ”spårar det ur” så att säga. När journalister börjar hävda att man ska ”Dra ner på mejerifetter – fast fett som smör – och animaliska fetter från nötkreatur som innehåller onyttiga mättade fetter och transfetter” så stänger jag av, slutar läsa och orkar faktiskt inte bry mig. Att avråda folk från att äta nötkött och smör för att istället äta genmodifierad raps med höga Omega-6halter (rapsolja, den naturliga rapsen innehåller för mycket gift för att kunna ätas) eller jämna ut det GI-värdet som man får av en pastatallrik med olja och nötter är helt absurt.

Det som dock är bra är att nästan alla rekommendationer om lätt- och lightprodukter är borta och det är ett mycket stort steg för Livsmedelsverket enligt mig.

 

 

3 kommentarer

  1. man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. men ja, ett litet steg åt rätt håll ialla fall.

  2. Håller med! Jag blev lite besviken när man fortfarande ser animaliskt fett som olämpligt… Och ”fullkornspasta är ju helt ok – det är mängderna man ska bry sig om” :P. Ja, det är ju dumt att bli mätt!

Kommentarer inaktiverade.