Kryddparty

 

Förra veckan var jag bjuden till ett kryddparty, för mig som är intresserad av matlagning var det en självklarhet att jag skulle gå. Vid anmälan (som gjordes av värdinnan) fick man anmäla om man hade några speciella allergier etc och här uppgavs det då att flera personer åt enligt LCHF. Vid själva partyt blev man bjuden på olika saker  bland annat något som presenterades som te. Detta te var någonting som man skulle dricka innan man skulle gå och lägga sig för det var väldigt lugnande, lite misstänksam som jag är blev första klunken en enkel smuttning och det var rejält sött! Här var jag tvungen att fråga vad som var i och fick då en hel pärm med innehållsförteckning gällande ALLA produkter, kanon. Till min stora besvikelse så var huvudingrediensen i detta te maltodextrin. Provsmakandes fortsatte och det mesta var väldigt gott, av ren vana tittade jag i innehållsförteckningen och upptäckte återigen maltodextrin, skummjölkspulver och trotjänaren Glutamat.

Vid slutet av kvällen serverades en snabbpizza med tillhörande vitkålssallad (jag tog vänligt mot tallriken och tänkte att jag skulle äta pålägget och vitkålssalladen) men då kom uppmaningen om att ”dom som vågar kan ju smaka lite på brödet”. Kvällen avslutades inte så mycket bättre då det serverades en vaniljdessert som jag totalratade men ett vackert, ”Nej tack”, vilket möttes av en diskussion som innehöll ”men du kan ju bara ta en liten bit”, ”nej tack, jag triggar på sånt” osv.

Jag accepterar att mina speciella önskemål om kost inte alltid efterföljs (trots att många andra gånger ser folk genom fingrarna när det gäller dieter, sjukdomar, beroenden, religion och politiska åsikter) men jag accepterar INTE att folk ska försöka tvinga på mig saker  att äta eller att jag är ”feg” som inte vågar äta bröd.

Det blev lite mycket för mig den kvällen, först att personen i fråga står och förespråkar dessa rena och bra produkter (som i mina ögon är allt annat än bra) till tokhöga priser när man rent ut sagt vet vad det är för skit i dom, att personen i fråga säger så duma saker som att man ska våga äta lite bröd och till sist står och förespråkar aluminiumfria deodoranter för att ”vanliga” deodoranter innehåller detta vilket ger en ökad risk för cancer. Jag ville bara ställa mig upp, skaka om henne och berätta vad glutamat gör med kroppen.

7 kommentarer

  1. Finns gott om folk som inte riktigt verkar tänka klart (och kritiskt) mot vad dom stoppar i sig. Jag har tex ofta blivit ifrågasatt för att jag ratat potatis och ätit ägg istället eller för att man äter feta produkter istället för söta produkter.

    Synd annars med kryddorna. Minns när jag var i Tunisien och tittade på kryddor. Detta var innan jag åt low-carb och om jag skulle åka idag så skulle jag shoppat ihjäl mig på rena goda kryddor. Du får helt enkelt ordna ett eget kryddparty med LCHF-mat.

  2. Hej Josse! Jag har blivit jätte-inspirerad av dig och ”tjuv-tittar” i din blogg flera gånger i veckan utan att ge mig tillkänna. Jag har ätit enl LCHF sedan påsk och det går kanon. Har även fått med Tommy på resan. Vikten rasar sakta men säkert och helt underbart är att jag äter inget godis, fikabröd, mackor etc och jag mår jättebra.
    Visst är det kontsigt att det inte är acceptabelt att äta enl LCHF. Jag ska på en tvådagars konferens inom kort. Bad att de skulle beställa LCHF-kost till mig. Fick svaret ”Är det så att de inte har den möjligheten får du försöka äta det som du kan… ” Hade en vegetarian fått samma svar? Nej, sannolikt inte trots att det också är ett livsval.
    Kram Lena

  3. Ignoranta människor stöter man på både här och där! Jag började själv med min diet som jag på skoj kallar ”rödvinsdieten” för 6 månader sedan. Det är en liten halvvariant av LCHF men jag äter nog mer kolhydrater och mindre fett. Jag har nog gått ned 10 kilo, mår superbra och har nästan blivit halvt ”religös” över min diet, som jag idag inte skulle kalla diet utan helt enkelt min nya kosthållning. Jag prenumererar på din blogg, blir inspirerad och provar flera av dina recepttips. Då vill jag nämna att jag själv arbetar med mat och dryck, har cateringar, har ett bageri… Du är superduktig!!!
    Stå på dig! Du vet hur bra du mår och vad du behöver:-)
    Mvh
    B-M

  4. Hi-hi, ja verkligen. Hoppas att hon läser din blogg. ;-)

    Låter onekligen dumt. Varför inte då ta reda på vad sina produkter innehåller och berätta det för gästerna innan de provar? Men kul idé ändå med kryddparty. :-)

  5. Hej ! Vad hette företaget som sålde dessa ???

  6. Kan det måhända varit Alpnäring? Tycker jag känner igen konceptet med provsmakning och massa skumma ingredienser i produkterna.;)

Kommentarer inaktiverade.