Att kunna njuta av restaurangmat

 

Du har bestämt dig för att banta och om du nu mot all förmodan skulle vara lika rik som kändisarna och ha privatkock och-eller ha råd att gå ut och äta varje dag skulle du vara lika snygg och smal som dom. Nu är det ju inte så, du gör det bästa av situationen med pulvershakes och fettfria sallader!Så nu när du är i den situationen att du ska gå ut på restaurang ska det bli så skönt att slippa laga mat, bara kunna peka på det nyttigaste och få det serverat utan att lyfta ett finger. Du har bestämt dig för kycklingsalladen med den fettsnålaste dressingen (på sidan om såklart!) och ett glas mineralvatten till det redan innan du gick ut MEN när du väl sitter på restaurangen och ser menyn (som du läser igenom bara för att ha någonting att göra medans dom andra bestämmer sig, du har ju redan bestämt dig) så ser du att den där jäkla salladen kostar 139 kr och mineralvattnet 29 kr, 160 spänn för lite sketen sallad och ett glas vatten med luft i, vem försöker du lura? Nej tack, du gör en helomvändning, beställer 250 grams biffen med extra bearneisesås, vitlökssmör och ett glas rött till det, hur ofta går man ut på restaurang, man måste ju få unna sig någon gång! Visserligen kanske det blev lite dyrare men det var ju gott och du blev ju i alla fall mätt….

*Alla som känner igen sig räcker upp en hand*

Skämt åsido men det är väldigt ofta så, det blir aldrig riktigt vad man har tänkt sig och efter dessa ”helomvändningsmiddagar” så kommer ångesten vare sig man vill det eller inte. I dagsläget kan jag ALLTID njuta av maten när jag går ut och äter, rött (blodigt) kött med bearneisesås, vitlökssmör, broccoli i vitlökssmör, räkor med vitlökssmör, mums säger jag bara. Att kunna njuta av maten är livskvalité för mig som är en ”matjunkie” och det känner jag verkligen att jag kan göra nu!

