Min historia del 2

I början var det svårt att släppa alla fördomar man hade kring fett och börja konsumera det i betydligt större mängder innan jag gjort under tidigare veckor då fett var ont… för att göra det så enkelt som möjligt hade jag mina standardmåltider i princip, till frukost var det alltid ägg, antingen stekta i rikligt med smör och ost på eller också kokt mosat ägg blandat med majonäs, i början var det svårt att få i sig en så mastig frukost men med tiden blev det lättare, det som var svårt var lunchen. Att gå till matsalen var inget alternativ då det i princip aldrig fanns någonting som jag fick äta, fördelen med LCHF i den här situationen är att man står sig ganska länge och till lunch så åt jag bara ett mellanmål, ett kokt ägg, några nötter eller keso blandat med kanel. Jag försökte istället utnyttja lunchen till att plugga klart så mycket som möjligt så man var ledig när man kom hem. Middagen blev då mer rejäl och då åt jag i princip samma sak som alla andra, bara det att jag tog bort kolhydraterna och ersatte det med fett.

I mitten av december började jag min anställning på MAX och började flippa hamburgare varje helg, detta trodde jag skulle bli min undergång gällande viktnedgången, jag trodde helt enkelt att suget skulle bli för stort. Som tur var fick jag motsatt effekt och bara tanken på en hamburgare fick mig att må illa. Inte för att det är något fel alls på MAX hamburgare, men efter en arbetsdag i hamburgeoset är det vad som står längst ner på listan över saker man är sugen på.

När julen stundade hade LCHF-maten gjort sitt och vågen visade -10 kilo, från första början hade jag tänkt att julen skulle vara en ”syndarhelg” då jag fick äta precis det jag var sugen på, inga gränser. Men när julen väl kom hade jag absolut ingen sug och bara tanken på att förstöra någonting med viktnedgången kändes katastrofalt så jag höll mig under jul och nyår. Och om jag kunde klara julen och nyår då hade jag enligt mig själv tagit mig igenom den svåra delen.

I början av december, status -10 kilo

13 Comments

  1. Hej Josefin,
    läste om dig på Moniques blogg,
    vilken fantastisk resa du har gjort, mycket imponerande!
    Välkommen till bloggvärlden!

  2. Jag måste bara säga tack, tusen och åter tusen gånger tack för att du skriver om din resa och hur du lyckats uppnå ditt mål. Jag sitter just nu i samma sits som du gjorde för över ett år sedan och har samma mål samt är i samma ålder.

    Minus 40-45kg beroende på vad kroppen vill är vad jag har framför mig att jobba bort och fram tills nu kändes det nästintill hopplöst. Din blogg har verkligen gett mig hopp om att jag kan klara det här, jag behöver inte vara fast i min övervikt och oroa mig över framtida hälsoproblem. Jag kan klara det här!

    I våras åt jag enligt lchf i 1-2 månader och gick ner runt 9kg. Av någon anledning trillade jag dit igen och började äta en massa kolhydrater, men har nu åter tagit upp det och ska verkligen hålla stenhårt fast vid det denna gång, för nu vet jag att det är inte omöjligt.

    Underbart inspirerande blogg som framöver kommer bli min tillflyktsort varje gång jag känner att jag inte klarar av det.

    Tack!

    /Jessica

    • tack så mycket för dina fina ord. Jag brukar ofta tänkte, kunde jag så kan alla, så heja heja dig!

  3. Såg inlägget på Moniques blogg från hälsomässan. Sedan dess har jag bara väntat på att det skulle komma upp något mer om dig. Vilken inspirations källa och vad duktig du har varit!! Grattis!

    Jag har hållt på med LCHF ett tag men åker ofta ur banan. Jag vet ju väl att jag mår bra utav kosten och att jag blir mindre svullen osv. Har totalt gått ner 7 kilo men nu är de tillbaka. Har försökt vara strikt igen men jag har inte fått det till att funka.

    Tänker varje dag att jag ska göra dagen till en bättre dag, inte minst idag. Men nu efter jobbet, vad gör jag? Jo jag sätter i mig en grov kringla från ett närliggande bageri, mamma hade köpt och de bara låg där och sa ”ät upp mig”. Så jag tog en:(

    Hoppas att jag kan få till det och bli lite mer strikt igen. Hur såg en vanlig matdag ut för dig? Höll du koll mycket på vad du stoppade i dig eller bara åt du när du var hungrig?

    Tack för en ny bra blogg, kommer fortsätta läsa:)

    • Jag förstår verkligen ditt problem med att man äter saker som finns, jag började med att rensa alla skafferier, ut med sådant man inte fick äta för att hjälpa mig själv så mycket som möjligt. Jag hade koll på livsmedlena jag åt så att dom inte innehöll för mycket kolhydrater och åt när jag var hungrig.

  4. Hej!

    Vad duktig du är!!🙂 Hur har det varit med träning sedan du började med lchf? Har du tränat regelbundet och i så fall hur många gg i veckan och vad?? Ursäkta alla frågor men jag är så nyfiken🙂 Har själv ätit lchf några månader men har tappat lite av motivationen nu och behöver inspireras lite……och du är väldigt inspirerande!! Måste själv ner ca 50 kilo😦

    Mvh Daniela

    • Jag började träna när jag hade hållt på med LCHF i ca 2 månader, jag svettades då på gymmet 5 dagar i veckan, konditionsträning!

  5. Kul att läsa! Jag känner verkligen med dig då jag själv gjort en liknande resa. Från 117kg, sjukliga sockerintag varje dag tills idag då jag är 40 kg lättare där sockret inte längre styr mitt liv. Man har verkligen ett helt annat liv. Till er som funderar på LCHF, ta chansen! Precis som Josefin gjorde jag det…så här blev mitt resultat: http://mmelie.webblogg.se/2011/may/ett-ar-pa-resan-som-sockerberoende.html

    Fortsätt inspirera Josefin! tack!🙂

  6. Men vilken inspirerande och härlig blogg!! Den kommer jag förlja;)!!

  7. Så sjukt kul att du börjat blogga!
    Har själv bortåt 40-45 kg att gå ner och är 21 år, har nu gått ner 10 kg sedan februari, då sommaren blev kaos pga allt jobb … Nu är jag åter på banan🙂
    Du inspirerar så mkt! Jag har, precis som du, alltid varit överviktig och det känns så skönt att äntligen hittat en livsstil/kost som passar en såhär bra! Dessutom kunna gå ner i vikt genom att njuta!
    Kommer absolut följa din blogg! Ha det fint🙂 Du är min nya idol tror ja! ;D

  8. Bokmärkt! Tack för att du börjar blogga, dina erfarenheter är viktiga. Hade du några problem i början med LCHF? Det är nog många som slutar om de inte är förvarnade och vet hur de ska göra för att må bra och hitta orken.

  9. Hei!

    Her kommer enda en gratulasjon og enda flere komplimenter til deg! Du har vært fantastisk flink og har lov til å gi deg selv et klapp på skulderen og fortelle deg selv at du er god! Du er en stor inspirasjonskilde for andre som sliter med overvekt. Jeg har akkurat begynt reisen og skal ned 30 kilo. Mulig jeg skal prøve noen av dine gode recepter på lchf-mat her.
    Stor klem fra din beundrer i Norge

Kommentarer inaktiverade.