Saffransbiscotti

Kommer ni ihåg julkänslan jag fick av saffransbiscottina häromdagen när vi var och fikade på Blå Koppen. Nu tog jag äntligen tag i mig själv och bakade dom, resultatet blev enligt mig fantastiskt🙂

Recept:

  • 100 g mandel
  • 75 g smör
  • 1 1/2 dl sockerersättning
  • 3 ägg
  • 2 pkt saffran, 0,5 g
  • 500 g mandelmjöl
  • 1 tsk bakpulver

Blanda samman rumsvarmt socker, saffran och smör tills det blir poröst och tillsätt sedan äggen ett och ett. Blanda samman mjöl, grovhackad mandel och bakpulver och rör sedan ner i sockersmeten. Forma till två avlånga korvar på plåten och grädda i nedre delen av ugnen i 30 min på 200 g. Ta sedan ur plåten, låt längderna svalna lite, skär sedan på tvären och lägg ut på plåten med snittytan uppåt. Sänk temperaturen till 120 grader och baka tills de är torra, tog drygt 1 timme för mig.

Detta bildspel kräver JavaScript.

19 Comments

  1. Ser jättegott ut! Undrar hur det blir utan sockerersättning, vågar jag testa tro?🙂
    Måste nästan det!
    Tack för receptet…

    Kram Monique

  2. Fantastiskt goda! Smakar som lussevetebröd med mandelmassefyllning! Tur jag följde receptet (fast hade mindre sukrin) för hade tänkt ta bara en påse saffran. Blev förvånad över att det var en hel liter mandelmjöl också! Tog ca 1dl sukrin och en knivsudd stevia och hade lätt kunnat minska lite till, mandeln är så söt i sig tycker jag.

    Har dem på tork i ugnen nu, men har redan ätit upp tre kantskorpor för de skar jag så små. Tack för receptet!😀

  3. Dessa ska bakas! Men det går nog bli lite längre fram till jul så att jag kan ta med mig hem till familjen. Annars äter jag upp allihop själv🙂

    • Såå gott! Och lätt att äta upp alla själv😉
      Hälften här är redan borta! Bakade igår!!!

      • Haha ja man får verkligen försöka begränsa sig själv, jag gillar ju det krispiga tugget.

  4. Har bakat idag men de blev jätte smuliga och ramlade ihop när jag skar dom!😦 Följde receptet noga… Lät du dina svalna svalna innan du skar dom? Andra förslag?

  5. Jag använde 1 dl steviasocker i mina och jag tror inte jag klarar av smaken av det här sockret alltså. Yack, nästa gång provar jag utan som Monique. Men jag tror det kan vara ett bra grundrecept.

  6. Vill gärna fortsätta ta del av dina fina baktips!

  7. Vilket superrecept!!! Mina blev jättegoda. Hade lite sukrin och pyttelite Stevia, hade ingen saffran hemma så jag tog vaniljpulver och kardemumma istället. En riktig höjdare. Tack:)

  8. Av någon anledning blev mina brända:/ Passade inte ugnen så noga men de var brända redan efter 20 minuter så något skumt är det nog med min ugn…

    Ska ge det ett nytt försök imorgon.

  9. Ser jättegoda ut. Undrar hur länge håller de sig? Hur långt innan jul kan jag göra dom?

Kommentarer inaktiverade.