Portionsstorlekar

Sedan jag började med LCHF har jag fått många sneda blickar på mig och folk har kommenterat vad jag äter och framför allt hur mycket, eller snarare lite, jag äter. Så som jag känner blir jag mätt mycket fortare på LCHF-kosten och behöver således inte äta så mycket. Att man blir mätt beror på att man äter väldigt mycket fett och fett mättar i mindre kvantiteter än tex sallad som man måste äta mycket större mängder av.

Så alla ni behöver verkligen inte oroa er, jag håller inte på att svälter mig själv utan jag äter tills jag är mätt men jag överäter inte.

Jag pratade också med en läkare om LCHF och dess inverkan på magsäcken och han påstår att det är en effektiv metod när det gäller att minska magsäckens storlek. Då man äter mindre portioner krymper den efter ett tag och man skulle även med ”vanlig” kost bli mätt snabbare. Jag vet dock inte om detta är sant men i mina öron låter det troligt.

5 Comments

  1. hej! Grattis till din viktnedgång!:) Blir inspererad av dig. mycket goda recept.
    Jag har ätit LCHF i ca 3 mån nu. Jag har aldrig mått bättre.
    Jag håller med om att man verkligen inte svälter sig själv!
    Kram på dej

  2. Japp, samma här! Senast igår fick jag kommentarer om att jag bara åt 2 ”pannbiffar” med lite tilltugg och en sås gjord på matlagningsyoghurt. Blev mätt på det, men värdinnan tyckte jag skulle ta mer – det där kunde jag ju inte bli mätt på! Och jag som bara okynnes-åt för att slippa bekymra mej senare. Egentligen var jag inte hungrig eftersom jag hade ätit brunch 4 timmar tidigare… 😉
    Visst är det lite konstigt att folk har så mycket åsikter om vad, hur mycket och när vi äter! Jag har det också i mig och reflex-trugar folk innan jag hinner tänka efter och låta gästen bestämma själv!
    LCHF-ar sedan 3,5 år och mår toppen av det!
    Tack för inspirerande blogg och grattis till din viktminskning!

  3. Hej, och grattis till din viktnedgång! tack för en bra blogg! Ska bli kul att följa dig och dina framsteg!
    Undrar lite över portionsstorleken, var det så från början eller har de krympt alt eftersom?
    Jag har ätit olika varianter av lågkolhydratkost i flera år, untan att vara så strikt. Har nu en tid ätit mer LCHF (förut var det nog mera lika delar protein och fett) och försöker även hålla mig lite striktare.Men jag äter fortfarnade ganska mycket mat. Har igentligen inte så mycket övervikt, bara några trivselkilon att bli av med. Men undrar lite om jag medvetet kommer att få minska portionerna eller om det går av sig självt? En av fördelarna med denna kost är ju att slippa vara hungrig 🙂

    Lycka till med bloggandet!

    • Från början åt jag MYCKET mera och åt tills det verkligen tog stopp och pressade sedan i ännu mer men det har naturligt blivit att jag minskat portionsstorleken då jag har blivit mätt på mindre och mindre mat.

Kommentarer inaktiverade.