”Snickers”

En favorit förut till julen var hemmagjorda snickers och detta ville jag såklart göra i år också men denna gång LCHF-anpassade. Utan recept gjorde jag en chansning på vad jag tyckte borde fungera och både jag och pojkvännen tyckte dom var goda, men VÄLDIGT mastiga och det räcker faktiskt med en liten bit. Vilket är bra om man vill försöka begränsa sig själv i sitt ätande.

Recept:

  • 1 del jordnötter
  • 1 del jordnötssmör
  • 1/2 dl grädde
  • 100 gram mörk choklad
  • en klick smör

Hacka jordnötterna grovt och blanda ut med lagom mängd jordnötssmör beroende på vilken konsistens du vill ha, bred sedan ut i en form på bakplåtspapper. Koka därefter upp grädden i en kastrull, bryt ner chokladen och en liten klick smör och låt smälta samman till en tryffel smet. Häll sedan över detta på jordnötssmeten och in i kylen. Skär sedan i SMÅ bitar inför servering.

Tips använd helst osaltade jordnötter och använd bara den mängd salt du själv tycker är nödvändigt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

5 Comments

  1. Har svårt att inte överäta om jag har sådant hemma

  2. Hej! Idag har jag gjort ditt LCHF-knäcke. Det blev jättegott! Jag var lite rädd att det inte skulle bli hårt men det blev superkrispigt!! Tack för att du la ut receptet här!

  3. Hej! Provade dessa idag. Tycker inte du det blev kladdigt m jordnötssmöret i botten? svårhanterligt.. Jag funderar på att ta rl choklad m en smörklick som botten nästa gång. Hälsn Anette

    • Som Anette skrev så tänker jag oxå prova med choklad i botten 🙂 sedan tänkte jag testa att ha kokos i =) Mycket bra blogg förresten!

Kommentarer inaktiverade.