Dags att uppdatera alla hälso-journalister

Häromdagen satt jag och läste igenom alla underbara tidningar som jag samlade på mig under Allt för hälsan-mässan och skummade bara igenom tidningarna snabbt, förutom LCHF-magasinet som luslästes för andra gången 🙂

Jag fastnade dock till på en artikel i tidningen HÄLSA och jag var tvungen att läsa om den några gånger innan jag förstod att jag faktiskt hade läst rätt. Det gick i alla fall ut på att dom jämförde olika dieter, Low Cal, Low Carb, medelhavsdieten etc. Då stod det först att Low Cal var ofta rekommenderad av läkare om man hade övervikt och ville gå ner mycket i vikt, det var inte då en naturlig low cal utan i form av nutrilett eller annan måltidsersättning. När det sedan stod om Low Carb och LCHF stod det att man skulle kontakta läkare om man skulle följa den dieten under en längre period.

Jag tycker det är helkonstigt att det är okej och rekommenderat att gå på pulverdieter men så fort man ska gå ner i vikt av bra, naturlig mat som man äter enligt LCHF så ska man kontakta en läkare, jag undrar bara var det har gått fel?

Jag själv vet att LCHF inte är skadligt och jag är trygg i den mat jag äter. Men när det sprids så mycket negativa rykten om LCHF-kosten är det väldigt många människor som inte vågar prova och det är det som är synd. Det är så många människor som inte mår så bra som dom skulle kunna med LCHF.

11 Comments

  1. Ja, visst är det trist när det sprids en massa negativa rykten. Men det känns ändå som att LCHF växer i Sverige och jag hoppas att det snart blir ”tillåtet” att äta det utan att folk ska tycka sig ha friheten att klanka ner på ”mitt” val.

  2. Jag är helt på din sida! You go girl!!

  3. Jag har hört att det kan vara farligt att äta lchf under en längre tid för att fettet kan gå ut i blodet?! och att man bara ska äta lchf så länge man vill gå ner i vikt o sen sluta med det!

    Vad tror du om det?

    Jag tycker det låter hel konstigt!

  4. Synd att de försöker svartmåla lchf heeela tiden! Men jag skiter i vilket, har aldrig mått så bra som jag gör med lchf, kommer aldrig att sluta!=)

  5. Nu är det ju så att allt som man mår bra av och blir mätt på bara ”måste” va fel tydligen. Men vem vill ha en livsstil där man ständigt går hungrig. Jag har en Släkting som ätit lchf i Ca 15 år och är 85 år gammal. Hans alla olika värden i kroppen är en av de bästa läkarna har sett och kroppen är som om han var 60. Så nej det blir inte fel i längden + att hans diabetes är som om den inte existerade.

  6. hej…jag har själv testat lchf som diet för att se hur man mår och jag gillade den! är snart färdigutbildad sjuksköterska.
    jag tror har lchf är svartmålad i media ett bra tag till..o jag kan hålla med om att pulverdieter är inte det bästa. Desvärre beskrivs dessa mer som en metod i dagsläget då det finns forskning på området. Hoppas de gör en lång forskning på lchf och jämför dieterna..så först då tror jag den kan ges som förslag inom sjukvården om de ser på för-nackdelar fysiologiskt med den., Tyvärr tar forskning tid.
    grattis förresten till viktnedgången..!

  7. vad jag menar är att man kanske kan se en positiv hälsopåverkan vid lchf över 5-10 år..men vad som händer i kroppen 20 år efter denna kost kanske man inte har forskning på den..och kanske se ev bioeffekter av kosten som sådan ( bla aterskleros) som mpånga skriver om. hoppas du förstod min tanke där. mvh monica

    • Det finns ju alltid stora vinstdrivande företag bakom alla dessa dieter med soppor, pulver, drycker etc.

      Dessa arbetar förmodligen häcken och svetten av sig för att få journalister att hjälpa till med att övertyga folk om att det är jätte”farligt” att äta vanlig mat som man kan köpa i vilken vanlig butik som helst och till ett normalt pris 😉

      • Aj då – mitt svar hamnade fel 🙂 Skulle vara ett svar till Josefin

  8. Håller helt o fullt med: hur kan man rekommendera kemikalier överhuvudtaget! För mig har LCHF blivit en livsstil – mina värden är bättre, min prestationunder träning är bättre, jag MÅR bättre! Dessutom lagara jag bättre – godare 😉 – mat än när jag levde i lögnen om att använda lättprodukter i allt…

    Tack för en bra blogg! 🙂

  9. Helknas!

    Det enda man egentligen kan göra är att föregå med gott exempel och synas så att fler blir nyfikna och testar, för media går inte att lita på.

    Som någon här uppe sa så finns det inte forskning om vad som händer med kroppen efter 20 år på LCHF-kost. Här måste man tänka logiskt. Om kroppen mår bra efter 10 år på LCHF, varför skulle det plötsligt bli skadligt vid 20? Jag kan inte se hur en positiv utveckling skulle kunna bli en negativ på det sättet..

Kommentarer inaktiverade.