Lätt som en plätt

är det att göra plättar LCHF-style och jag tycker faktiskt att dom är godare än vanliga plättar med en söt mandelton. Ja dom slank ner utan problem.

  • 2 ägg
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 dl grädde
  • salt

Till det använde jag min nya favoritkompis Kesella, vispade upp den så att den blir lite fluffig och hade ner ca 1 dl hackade jordgubbar och björnbär. För att fylla ut lite hällde jag ner en skvätt grädde och bara rörde om.

När jag använder grädde i smoothies och andra vispade saker försöker jag ha ner grädden så sent som möjligt för att vispa in så lite luft i grädden som möjligt. Ovispad grädde mättar nämligen betydligt mer än vispad grädde, värt att tänka på!

8 Comments

  1. Hejhej! Har börjat läsa din blogg och får sån inspiration av den. Jag ska börja med LCHF efter nyår.. Tänkte höra med dig vad som är bra att ha hemma? Typ ingredienser och så..
    Hare bra!

  2. Hej, jag har aldrig förstått det med att ovispad grädde mättar mer!? Om man dricker en dl flytande grädde eller om man tar en dl och vispar och äter den så borde det väl mätta lika mycket? Kan någon förklara det för mig?

  3. Hej! Min son älskade dessa plättar!!! Tack för ett bra recept! Skrev om dem på min blogg. Hoppas det var ok?:) skrev självklart att det är ditt recept 🙂

  4. Dessa var riktigt goda, gillar inte ”vanliga” plättar, men dessa funkade.
    Hade bara smör och lite grädde till mmmmm…ingen sylt eller bär

  5. Vad bra recept! Jag lånar det och lägger det på min blogg, och länkar till din, hoppas det är okej, annars får du fräsa på mig så tar jag bort det.

    Och vad duktig du är, imponerande och inspirerande.

  6. Checka min blogg så kan vi dela lite FETA LCHF tips!

    Kram

Kommentarer inaktiverade.