Vaniljsocker a la LCHF

Då jag fortfarande tycker att det söta är gott och gillar att baka kommer jag alltid upp med nya lösningar och för att ta vara på alla vaniljstänger som jag gör av med (vaniljsås är en favorit i vårat hem) lägger jag ner dom i en burk med canderel. Canderelen tar då smak av vaniljen och man får då sitt eget vaniljsocker.

Har även upptäckt att det finns ett vanilljpulver som bara innehåller vanilj och inget annat, detta ska jag köpa nästa gång det kliar i bakfingrarna.

5 Comments

  1. Hej Josefin! Jag använder vaniljpulvret, det är superbra, blanda rysk el turkisk yoghurt med grädde och vaniljpulver- godaste yoghurten! Supergott att ha i smoothies oxå!
    Sen tänkte jag tipsa om att det finns bättre sötningsmedel än Canderel som innehåller aspartam som inte är bra för oss. Använd istället Stevia eller sukrin, det är naturliga grejer 🙂 Kram Veronica

  2. Jag är ny lchf:are och tänkte köpa sötningsmedel häromdagen. Såg att Cenderel innehöll aspartam och då kändes inte den så kul. Kollade på något annat märke men det var ju 87g kolhydrattr per 100. Är det bra???
    Är vilse i sötningsmedels djungeln och behöver lite tips!
    Stevia är väl väldigt sött, kan man följa ett recept med annat sötningsmedel i?

    • Pernilla! Sukrin eller sötrix är båda en sockeralkohol som heter erythritol och är egentligen 100% kolhydrat men det beter sig inte som en kolhydrat, det tas inte upp som energi i kroppen och påverkar inte blodsockret, så det räknas lixom inte när man räknar kolhydrater! Det kan bli en kall eftersmak av det så många brukar blanda med lite lite Stevia för det försvinner då. Lchfbutiken.se har även färdigblandat

      • Oj, råkade skicka lite för fort….:)
        Jo, lchfbutiken har som sagt färdigblandat så gå in där och kolla, lätt att dosera oxå!
        Det som finns i vanliga butiker är bara konstgjort crap så mycket bättre med naturligt för oss LCHF:are 😉 Hoppas du blivit klokare!

  3. Fin blogg du har gjort och vilken resa, är djupt imponerad!
    Ett tips är att köra vaniljstängerna och sötningsmedlet med mixern så får du ännu mer vaniljsmak. (har fått detta tips från restaurangbranchen)
    Vaniljpulvret du nämner är gjort på det viset.

    Lycka till!
    /Lotta

Kommentarer inaktiverade.