Chokladkaka

Fredagsfika på jobbet är standard och även om jag inte alltid fikar bara för att så gillar jag att kunna äta om det är så att jag vill. Ikväll slängde jag ihop denna busenkla kaka samtidigt som jag stekte plättar till matlådan (har totalt fastnat för dom nu).

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 1/2 dl grädde
  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl mandelmjöl
  • ev 1/2 dl ”socker”

Vispa äggen och ev socker fluffigt och ha i mandelmjölet, låt svälla medans du värmer grädden och har i chokladen och smöret, låt smälta i.  Blanda sedan ner chokladsmeten i det andra och häll i en smörad form (jag hade även kokos och mandelspån på kanterna). Grädda i ugnen i ca 12-15 min beroende på hur kladdig du vill ha den i 200 grader. Servera sedan som den är eller med lättvispad grädde.

3 Comments

  1. Påminner lite om chokladbakelserna som jag testade häromdagen!
    Maffigt men gott om man är sugen på choklad🙂 Ha en bra helg!

  2. Wow vilken god chokladkaka!! Kändes som gjord på ”vanliga” ingredienser. En ny favorit! Tack för en härlig och inspirerande blogg som ja följer varje dag. Kram Monicka.

Kommentarer inaktiverade.