Chokladbluff

Som ni kanske vet så tycker jag om choklad väldigt mycket men efter jag läst boken Äkta Vara så har jag helt ändrat uppfattningen om vissa märken. Ett av dom är Vahlrona som jag tidigare sett som ett ”lyxmärke” men inte nu längre. Emulgeringsmedlet sojalecitin som används för att ”fästa samman” ämnen med olika densitet, som tillexempel fett och vatten. Detta är ett ämne som inte behövs i choklad som är helt tillsatsfri och förkortas med det fina E-numret E322.För att få äkta choklad får man leta upp märken såsom Amedei, Michel Cluizel, Michel Montigmac eller Moulin des Moines. Det förstnämnda märket finns att tillgå i Italien och det står definitivt på shoppinglistan inför kommande resan dit senare i vår. Men nu börjar jakten på den tillsatsfria chokladen som finns att tillgå i Sverige, några tips?

13 Comments

  1. Hva er egentlig forskjellen på sojalecitin og vanlig lecitin? Sånn som jeg har skjønt det, så er vanlig lecitin bra for deg.. at mange tar det som kosttilskudd fordi det er bra for hjernen.

    Kanskje du kan prøve å lage din egen sjokolade? Fett + kakao + valgfri søtning🙂

  2. Ah, jag har ocksa alltid sett Valrhona som en väldigt lyxig choklad…är det sojalecitin i den vanliga chokladen som man köper i butik, typ Marabou eller Lindt? Jag har faktiskt aldrig ens tänkt pa att det kan finnas sadant i!

  3. Här i stan köper jag choklad på hälsokosten. Den butiken finns även på nätet: http://www.grongava.se/shop/category/76. Supergod choklad som är garanterad fri från en massa skräp. Personligen kan jag rekommendera Taza’s choklad med salt & peppar, samt Askinoise’s dark milk chocolate. Testa och njut!

  4. Gott med riktigt choklad:)!
    Länkar till din blogg på min sida, hoppas det är ok:)!

  5. Hej Josefin, jag undrar bara om du är en sådan person som har kämpat med vikten halva livet innan LCHF.

  6. Chokladfabriken har en chokladkaka som heter ”Vildchokladkaka” http://www.chokladfabriken.com/goda-grejer.html

    Sen har jag hittat tre andra sorter i välsorterade butiker (Lindt finns ju nästan överallt förstås) som i sig är fria från sojalecitin men det står att de kan innehålla spår (de använder väl sojalecitin i andra produkter):

    http://www.lindt.com/se/swf/swe/produkter/chokladkakor/excellence/excellence-70/

    http://www.hachez.de/english/products/cocoa-assortment/cocoa-darriba.html

    http://www.bovetti.com/EN/our-chocolates/the-range-of-bovetti-s-chocolates/bovetti-artisan-chocolatier-the-chocolate-bars_149.html

  7. Hej Josefin! Jag fick adressen till din blogg av din mamma och är nu inne och kikar, vi har ju nämligen lchf gemensamt🙂 Så trevligt att titta in här och få inspiration!

  8. Sackeus Equale finns ju, men den är bara 70% kakao. Jag föredrar runt 80%

  9. Amedei är jag nästan helt säker på att jag sett på Kahls te & Kaffehandel. Där har de flera fina och bra choklader😉

    • 🙂 såg även att coop forum i Strängnäs hade det, blev imponerad. Tror det var någon krona billigare där också

Kommentarer inaktiverade.