Skärpning alla föräldrar!

Som förälder bär man det yttersta ansvaret över vad ens barn stoppar i sig och man har all rätt i världen att påverka vad dom äter. Jag tycker då att man bär ett ansvar gentemot barnet att se till att det dom stoppar i sig är bra mat samt att man lär dom skillnaden på bra och dålig mat. För det handlar inte bara om huruvida barnen går upp i vikt eller ej, utan det handlar om hur kroppen mår och vad man skapar för framtida matvanor. Matvanor som ger konsekvenser som kan följa med resten av livet.

Som barn tar man efter sina föräldrar och omgivningen mycket och därför ber jag er alla föräldrar att sluta/dra ner drastiskt på det godiset ni köper hem och äter tillsammans med era barn som en mysig stund. Mys, närhet och sammanhörighet måste inte handla om mat och godsaker, utan det kan handla om kärlek till varandra och upplevelser.

Låt inte godis, chips och andra onyttigheter stå i centrum för fredagsmyset, koppla inte samman alla mysiga stunder med mat utan njut istället av att vara tillsammans och låt maten komma i andra hans och skippa godiset!

10 Comments

  1. Mycket bra skrivet!
    Varför måste det stoppas nåt i munnen bara för allt ska va bra?
    Tummen upp för dig!🙂

  2. Så sant!
    Vi förbjuder inte godis men vi erbjuder det väldigt sällan. Sonen äter i stort sett LCHF när han är hemma, på skolan blir det tyvärr en hel del kolhydrater. Och fredagsmys förknippar jag med att familjen är tillsammans, vi brukar spela sällskapsspel eller titta på film tillsammans hela familjen.

  3. Hej Josefin,
    jag har läst din blogg ett tag tag och blir mycket inspirerad av dig! Jag har bara en liten fråga; jag har själv ätit lchf sen i somras och det går bra. Men då och då när jag är bortbjuden så känns det så dumt att inte vilja ha tex en efterätt om en kompis stått och bakat så då tar jag en bit ”för att va snäll”. Händer det att du ”fuskar” ibland? Eller är du stenhård? Vet du vad som händer om man fuskar någon gång då och då? Måste man börja om isf? Nu handlar det ju bara om tex en bit kaka eller kanske ett par godisbitar, inte en hel pastarätt. Jätte tacksam om du, eller någon annan, har några kommentarer till det här!

    • Alla är vi olika känsliga för kolhydrater… jag kan ”fuska” ett par gånger i månaden utan att det påverka mig men jag vet andra som i princip får börja om när en liten kakbit slunkit ner. Jag är tacksam att jag kan äta en liten kakbit ibland för jag har också svårt att tacka nej när jag blir bjuden … Kul att det går bra för dig och lycka till!
      God jul och gott nytt år😀

    • Interessant spørsmål, ifølge forsker Stephen Phinney (se video; http://www.kostdoktorn.se/kan-man-ata-lchf-resten-av-livet#comments) skal man ikke overskride 50 gram karb. da vil man måtte starte helt på nytt med fett-tilvenning. Selv personlig føler jeg dette stemmer nokså godt, spørsmålet for min del er hvor raskt kroppen tilvenner seg forbruk av fett som hovedkilde igjen med bakgrunn av at kroppen har gått på LCHF en god stund. Vil man altså ha en raskere tilvenning til fett?

Kommentarer inaktiverade.