Vad är LCHF?

I och med att mina danska släktingar nyss har kommit hit och märkt av både min viktminskning och min annorlunda diet har det blivit en hel del snack om LCHF, vad det är och hur det går till. Konstigt nog har LCHF inte slagit i Danmark än vilket jag tycker är lite konstigt med tanke på att dom äter ganska fet mat där. Men mina släktingar är ivriga och villiga att lära, kanske blir det dom som ser till att det slår även där?!

Men hur förklarar man då LCHF för folk som egentligen inte har några vidare kunskaper inom ämnet eller nybörjare som precis ska börja och behöver få en snabb introduktion?Jag brukar ta upp lite olika saker, bland annat detta:

  • LCHF står för Low Carb High Fat och betyder att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt och sedan ersätta det med fett för att hålla sig mätt.
  • Kolhydrater finns i bröd, pasta, ris, frukt och även vissa grönsaker. En bra tumregel är att alla ovanjordgrönsaker går bra att äta.
  • Socker är ett big no no.
  • Lchf handlar ganska mycket om att äta det kroppen är van vid, som Ronnie har som slogan på sin blogg, ”ät det som evolutionen har tagit fram åt oss, inte industrin”.
  • Undvik E-nummer i så stor utsträckning som möjligt, ät så mycket ekologiskt och närproducerad mat som möjligt, med andra ord, så REN mat som möjligt.

 

2 Comments

  1. Bra punkter! Jag brukar även nämna att de ska hålla sig till produkter med max 5g kolhydrater per 100g. Det kan vara en bra riktlinje i början när man handlar.

Kommentarer inaktiverade.