Vad ska man äta som lchf:are?

När man överger sin gamla kost och går över till LCHF kan man känna sig lite vilsen och man ser bara allting som man inte får och inte kan äta. Man kan inte äta sina vanliga mackor till frukost, man kan inte äta en pastasallad till lunch, man kan inte äta en frukt till mellanmål eller potatisgratäng till köttbiten på fredagskvällen. Man kan helt enkelt inte äta någonting, eller?

Naturligtvis finns det massor med saker som man kan och får äta, bara det att man måste tänka lite annorlunda, och i början även planera sina dagar gällande maten lite mer. Det är bra att i förväg när man inte är hungrig, tänka ut vad man ska äta på kvällen, för när man är hungrig är det svårt att vara nyskapande och kreativ gällande maten.

I många dieter skriver man ofta att, ”det är fritt fram att äta av”, men jag ska försöka att inte använda mig av det uttrycket. För att det är inte riktigt ”fritt fram”, utan man ska äta så mycket man behöver för att bli mätt, inte mer.Men något som fungerar som basföda i LCHF-kosten är:

  • Kött
  • Fisk och skaldjur, Ägg, Fågel
  • Ovanjordgrönsaker såsom kål, sparris, avokado, aubergine…
  • Fett, i form av riktigt smör, olivolja, kokosfett
  • Feta mejeriprodukter, creme freiche, grädde, ostar

När jag började med LCHF så tänkte jag till middagen och lunchen, att jag åt som vanligt bara det att jag plockade bort kolhydraterna. Ibland blev det lite tråkigt men det funkade. I dagsläget kan jag mycket mer om vad man får äta och hur man byter ut potatisen och pastan mot bättre alternativ.

 

2 Comments

  1. Hej! Tycker att din blogg är väldigt inspirerande och följer den varje dag.
    Nu har jag en liten fråga. Har själv kört lchf sedan nyårsdagen med mycket ägg o feta mejeriprodukter. Men men säg den lycka som varar. Igår åkte jag på ett rejält gallstensanfall med besök på akuten. Är det vanligt att man kan råka ut för detta p.g.a kosten? Har läst andras bloggar ang lchf och ingen skriver om gallstensanfall.
    Mvh Anette

    • Hm jag vet faktiskt inte såhär på rak arm men jag ska forska runt lite och återkommer med svar om jag hittar något vettigt.

Kommentarer inaktiverade.