Smoothies

Smoothie med proteinmdedel, 1-2 port

½ burk kokosmjölk

1 skopa proteinmedel, rent protein

1 dl frysta bär

Smoothie på turkisk yoghurt ger 3-4 portioner

250 gram turkisk yoghurt

½ burk kokosmjölk

1 dl frysta bär

Smoothie med sojamjölk med protein

1 dl proteinmedel

1 dl frysta bär

1 dl osötad sojamjölk

Naturligtvis går det att mixa fram och tillbaka som man själv vill men dessa tre recept utgör ändå basen för hur jag gör mina smoothie. För olika smaksättningar kan jag variera bären, ha i lite raw cacao eller lite jordnötssmör.

14 Comments

  1. Goda smoothies ser det ut som! Jag brukar ha i lite mer, nästa dubbla mängden, proteinmedel, då blir det som en, typ, pudding. Det mättar jättebra och känns mer matigt att äta med sked. Men vilket proteinmedel använder du?

  2. Varför proteinpulver? Kan man utesluta det men följa recepten för övrig? Låter gott med kokosmjölk!

    • Man kan helt klart utesluta det, jag har i det för att det ska mätta längre när jag bara dricker smoothie till frukost.

    • Man kan då använda creamy Kokosmjölk för att inte få den så rinnig då utan proteinmedlet.

  3. Ett annat tips är att kläcka i ett rått ägg också! Smakar inte ägg men höjer proteinandelen ännu ett snäpp 🙂

    • Smart idé. Har dock hört att kroppen faktiskt har svårt att ta upp allt i ett rått ägg, fast det kanske bara är om man jämför med ett tillagat ägg? Ska kolla upp…

  4. Vad är det för proteinpulver du använder?

      • Men, vilken typ av protein kör du med; vassle, kasein, ägg eller soja? Oavsett märke så är det intressant att veta…. Själv har jag snöat in på kasein, det är otroligt gott och sväller bra. I mina proteinplättar brukar jag ta sojaprotein och när jag bakar tar jag Bakepro som är vassle. Jag hör ju att det låter helt pulversjukt, men det är ju som du säger att bra sätt att hålla sig mätt länge och försäkra sig om att få i sig tillräckligt med protein…. För övrigt äter jag mycket grönsaker och rena råvaror, så jag tycker att jag med gott samvete kan lägga till proteinpulver utan att känna mig ”konstgjord”…

      • Jag kör just nu på ett kassein då min proteintant rekomenderade det. Har inte använt mig av bakepro och så än men funderar starkt på att göra det efter allt gott jag hört.

  5. Tack för en fin blogg! Själv har jag snöat in på gröna smoothies, d v s smoothies med massor av bladgrönt såsom ruccola, bladspenat, endive, machesallad o s v. Basen består också av avocado istället för bär (fast ibland också bär). Gröna bladgrönsaker är så jättenyttigt men skall varieras. Som vätska brukar jag använda kokosmjölk/grädde, vatten eller mandelmjölk. Jag är mycket försiktig med mejerivaror. Googla ”gröna smoothies” så kommer fler tips. Jag tycker det är ett superbra sätt att få i sig gröna bladgrönsaker på….

    • Ska googla lite på det, vill börja med fler gröna smoothies men jag har lite idétorka just nu. Härligt med lite ny inspiration.

Kommentarer inaktiverade.