Tallriksmodellen ger cancer

Hur ofta ser vi den rubriken i tidningar? Nästintill aldrig kan jag lova. Men att skriva om LCHF och hur farligt det är, är mycket mer populärt. Så här kommer något litet i ren frustration.

Solrosolja, matolja och andra inflammationsframkallande omega-6-oljor tillsammans med onaturliga fetter och margarin påverkar cellmembranets uppbyggnad. Detta då membranet till största del består av fett, med fel sorts fetter fungerar inte membranet på rätt sätt, vilket kan leda till ökad cancerrisk.

Även många smakförstärkare, sockerfria produkter och  E-nummer ökar risken för cancer. Vissa blodfettssänkande mediciner har också visat på ökad cancerrisk för patienten.

Cancercellen livnär sig  på kolhydrater då den bara kan använda socker som energi (Otto Warburg fick Nobelpriset för denna upptäckt). Hög insulinnivå bidrar också till ökad risk och diabetiker typ2 har därmed mångdubbel risk att drabbas av cancer.

En fettsnål, kolhydratrik kost med margariner och oljor är därför den största boven då den både skapar cancer (genom feluppbyggnad av cellmembranet) och sedan göder cancercellen (med kolhydrater som omvandlas till sockerarter och energi).

8 kommentarer

  1. Bra skrivet! Kroppen är ju uppbyggd av animaliskt fett (bl a) så hur kan man då tro att just animaliska fetter ska vara farliga att äta och istället ersätta de fetterna med vegetabiliska? Det är ju rena galenskapen!

  2. Kom till din mycket fina hemsida genom http://www.kostdoktorn.se.

    Detta inlägg är verkigen bra – synd att inte du var med på Sverkers ensidiga program häromkvällen och sade detta med mera!

    Har läst din fantastiska viktresa – mycket imponerande – jättestort grattis!

    Känner igen dig på bilderna – har du varit på bild hos Kostdoktorn eller i Må Bra eller någon annanstans (eller har jag kanske varit ute på din sida tidigare!)?

    När du skriver rivstart – är det GI, fas 1, rivstart som Ola Lauritzsons har i sin mycket bra bok ”Gå ner i vikt – mina samlade erfarenheter av GI-metoden”? I sånt fall – följde du denna hela tiden eller gick du över till fas 2 och fas 3 eller – eftersom du skriver LCHF – gick du mer över till LCHF?

    Själv uppfattar jag som att det är mer fett i LCHF än fas 1 i Lauritzson, och att man håller sig något mer mätt på LCHF, men annars är de mycket lika och i alla fall Lauritzsons GI fas 1 tycker jag man håller sig mätt bättre på än andras GI-varianter. Själv blandar jag Lauritzsons fas 1/rivstart och LCHF med tips på recept från massa bra LCHF-kokböcker som nuförtiden finns i handeln! Ska kolla din recept-länk!

    • Har varit med på Kostdoktorns hemsida och även på GI viktkoll. Jag började med GI rivstart, fas 1 men gick över till strikt LCHF ganska snabbt. Höll mig inte mätt på det lilla getter som rymde sig i GI fas 1.

  3. Grymt inlägg! Jag har länkat till dt i min blogg!! Ska börja me LCHF på måndag! Har du några tips så tar dom välkommet emots… jag håller på att förbereda mej!! Kollar recept o så!!

    • Hm, fokusera på allt det goda som du får äta och inte allt som du inte får äta. Och håll ut, man mår bättre efter en vecka!

Kommentarer är stängda.