Light, Zero, utan socker…

Dessa ord står för en och samma sak, även fast du bantar och håller på så är det klart att du ska kunna unna dig något extra. Och hur är det med den saken egentligen? Kan man dricka Cola Light eller Fun Light utan att gå upp i vikt? Svaret är både ja och nej…

Gällande sötningsmedel överlag så smakar det sött (och gott?) men det höjer inte blodsockret, dock så triggas kroppen av det söta och sänder ut insulin. När kroppen skickar ut insulin i blodet så sänks blodsockernivån under det ”normala”. Och det är när man har ett lågt blodsocker som man blir trött och sugen. Sug resulterar oftast i att man äter någonting.

Så man kan enligt mig använda sig av sötningsmedel om man bara måste ha det söta, för att man går inte upp utav själva sötningsmedlet, utan allt annat man stoppar i sig i samband med det låga blodsockret.

Man kan dricka en Cola om man bara måste men var beredd på att stå emot eftersuget!

8 Comments

  1. Vilken underbar ”resa” du har gjort och så otroligt vacker du är!!

    Brukar unna mig något glas Zero ibland faktiskt. Vad dricker du annars? Jag aktar mig för mjölk så det blir mest vatten vilket blivit lite tråkigt i längden. Tips? 🙂

    Mvh Lina

    • Jag också men jag är beredd på smällen sen. Dricker väldigt kolsyrat vatten med smak. Inte så miljövänligt men gott. Dricker aldrig mjölk förutom sojamjölken i proteinshaken.

  2. Tror allt är individuellt men jag gick ner 30 kg med lchf (nu har jag gått upp 10 som jag ska gå ner igen..) jag drack massor med cola zero! haha, det är det jag vill ha när jag blir sugen på något!

    • För min kompis vår det räddningen när vi höll på, så varför inte om man kan kontrollera matintaget efteråt.

  3. Fun light brukar jag hälla ut i trädgården på oönskade myrbon nära huset, tydligen så innehåller det något som inte är hälsosamt då de alltid försvinner….!!!!

Kommentarer inaktiverade.