Choklad- och Vinmonstret

Brukar ni också få påhälsningar av Choklad- och Vinmonstret? Han brukar nämligen titta in på fredagskvällar, (och lördgagskvällar, och ibland Söndagar, kanske på måndagar också….)Och hos mig hälsar han på ganska ofta, särskilt Chokladmonstret.

Hur löser man då det när man håller på med LCHF? Jo, man äter och dricker..

En liten bit mörk choklad (jag brukar ta 86% men den börjar nästan bli för söt och jag kan lätt överäta ), till det kan man ta ETT litet glas vin. Lite choklad och lite vin är nämligen ingen fara om man håller sig till choklad med hög kakaohalt och torrt vin.

För övrigt så innehåller choklad flavnoider som ökar blodcirkulationen i vävnaderna som ger huden näring och lyster samtidigt som den skyddar mot solskador. Vin ökar antioxidantnivån och minskar risken för hjärtinfarkt och vissa cancerformer…

5 Comments

      • Så fort man börjar spana på smaksatta chokladkakor har de bakat in en massa socker, tyvärr! Jag äter LINDT´s choklad 85% och 90%. Jämför man den 85:an med många andra på samma kakaohalt så är den mycket mindre söt tycker jag. jag kan inte alls med ex Marabous 86%iga. Kanske kan ett annat märke vara något för dig, eller så är det dags att gå upp i procent.
        Grattis till din fantastiska hälso- och viktresa!

      • Tack så mycket och jag håller med om att det är stor skillnad mellan olika märken.

  1. Hej,
    Ja visst är det gott med vin o choklad…
    Om man vill ha den smaksatt kan man smälta den och blanda i bla. Nötter .. O hälla ut på bakplåtspapper och bryta i bitar så blir det lite variation …
    Jag brukar läsa Moniqes blogg ( hon var med i Halv 8 hos mig) och hon tipsade om Varm choklad = mjölk + grädde + 85% choklad = värm i kastrull och servera o varför inte toppa med vispad grädde ???
    Inte för ofta kanska men nån gång ibland
    Ha en bra LCHF dag 😉

Kommentarer inaktiverade.