Sallad

Om man ser till dom vanliga standardsalladerna är dom egentligen rätt meninglösa som mat men dom kan göras bra också om man fyller ut dom lite. Jag brukar göra en bas på salladsblad och sedan ha ner rikligt av kyckling eller lax. Sedan någon god ost, mozzarella eller fetaost och även solroskärnor eller pumpakärnor. Ibland äter jag mina äggsmetar och röror tillsammans med sallad, som en sallad och då har jag ingen sås till. Annars brukar jag göra en god fet sås till.

Kalvfondsås:

Creme freiche

Kalvfondssås

Salt och vitlökspeppar

Chevresås:

Moza chevreost tillsammans med creme freiche och smaka av med salt och peppar.

Till lax- och räksallader brukar jag göra en avocadosås, är förbjuden att kalla den för gucamole av mina spanska vänner.

Avocadosås:

1 avokdo

1 dl creme freiche

Citronsaft

Flingsalt

Mixa avokadon och blanda ut med crème freiche, smaka av med salt och citronsaft.

