Super Healthy Boosters De Luxe…

Jag måste erkänna att jag är en liten nörd när det kommer till allt som heter superfoods och superboosters, särskilt när det kommer till hud boosters J Jag har haft ganska mycket problem med torrhet, exem och pepplor och gör därför allt jag kan för att hålla mig hel, ren och len… Nyligen i en tidning (kommer inte ihåg vilken men görs ganska ofta av dom flesta tidningar) så listade dom 10 stycken superfoods för huden och jag var inte sen på att snappa upp dom. Dock så skrev dom inte hur man skulle få i sig dom eller tips på recept, men det gör jag..

Blåbär är laddade med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dom förhindrar också vissa ålderstecken genom att neutralisera fria radikaler* samt att dom ger immunförsvaret en extra kick.

Jag strör över blåbär på yoghurten eller i smoothien

*Fria radikaler bildas vid oxidering och oxideringar i huden leder till att kollagen, elastan och andra viktiga strukturer förstörs.

Gurkmeja har används inom naturmedicin väldigt länge och hjälper kroppen att läka och även med matsmältningen. Hjälper också till att förebygga acne då den verkar anti inflammatoriskt.

Jag är ingen expert på att använda Gurkmeja men jag använder det i ett recept  på räkor som jag hittade för ett tag sen hos denna tjej. Receptet kommer ut här på bloggen snart.

Persilja innheåller antioxidanter som motverkar åldrande av cellen och kan hjälpa till att rensa ut levern på gifter. Den innehåller också tre gånger så mycket C-vitamin som Apelsiner och två gånger så mycket järn som spenat.

Jag gillar persilja och kan ha några kvistar på ostmackan men brukar hacka ner tillsammans med tomater, rödlok, vitlök och avokado till en sallad..

Kokosnötsfett/olja känns ganska etablerad inom LCHF världen men förtjänar ändå en liten förklaring. Har anti-bakterie och ”anti-svamp” förebyggande egenskaper, är nyttigt fett och bäst för att hålla blodsockret i schack. Oljan är bra för att förhindra/reparera bristningar.

Fettet använder jag och steker i,när jag bakar eller tar en matsked av när sötsuget blir för stort…

Avokado innehåller antioxidanter som förhindrar ålderstecken att krypa fram, samt att den förhindrar cancercellers tillväxt. Oljan i avokadon hjälper till att hålla huden ung och strålande.

Jag äter helst avokadon som den är, i sallader eller med lite citronsaft och salt på. Ska prova mig på en avokadosoppa när fakirtiden är slut…

4 Comments

  1. Hej! Ska man äta oljan eller ska man smörja in den på huden om man vill förebygga och reparera bristningarna? kramis en trogen läsare

  2. Hej! Vilken fin sida du har! Roligt att ”kolla runt” på🙂
    Har du provat Dermalogicas boosters? Jag har jättetorr hy + eksem och deras booster tycker jag är riktigt bra. Dyra men beställer man på någon schysst webshop så är det inte fullt lika dyrt.

    Mvh/Annika Rogneby

    • Tack så mycket. Jag försöker uppdatera så mycket som möjligt och lägga till nya grejer men jag är så grymt oteknisk. Har inte prövat på dermalogica än men har varit sugen några gånger. Kanske nästa gång..

Kommentarer inaktiverade.