Så enkelt springer du milen

Jag har själv aldrig sprungit milen, känns som jag varken konditionen eller motivationen att springa så pass länge, det tar nästan en timme även om man är vältränad. Anledningen till att jag klarar av 5 km är att det går relativt snabbt att springa, efter 20 minuter håller jag på att dö för att det är så tråkigt men då kan jag peppa mig själv till några minuter till i alla fall.

På Aftonbladet tipsar dom om tre saker som man ska tänka på:

  • Börja långsamt, kanske gå-springa i början
  • Träna styrka också
  • Springa intervaller

Allt detta gör jag men jag tror det handlar om mycket mentalitet också. Till våren ska jag försöka springa ute i det fria (tror på något sätt att det ska bli roligare då) men har fortfa

http://www.aftonbladet.se/komiform/article14225970.ab

7 Comments

  1. Det finns inge underbarare att springa i skogen. Att springa inne, på hamsterbandet är rena döden. Usch! Det förstår jag om du tycker är långtråkigt. 🙂

    Prova ute till våren. Att transportera sig av egen kraft och uppleva naturen till fots är ett fantastiskt sätt att må bra på.

  2. Det är mycket skönare att springa ute.. då har man ett mer tydligt mål som syns. Jag hade inte heller sprungit en mil för sålänge sen. Men 5 km ganska ofta, t o m 7 någon gång. Till slut tog jag ”mod” till mig och bestämde mig .. och snacka om att jag blev förvånad hur mycket ”lättare” det var än jag trodde. Ibland är man lite feg att bara våga. Jag tycker att vid 3 km är jag helst slut, sen tar det ngn jobbig km sen brukar det släppa lite. Fortsätter man sen kan jag känna att vid 7 vet jag inte om jag orkar .. men kanske saktar lite och fortsätter. Sen har man helt plötsligt sprungit 9 km!! Jag köpte en GPS-klocka för ett år sen och då blev det lite roligare att jämföra löpturerna med varandra. Springer inte så fort, 6-tempo är skönast tycker jag. Dvs en mil på en timme. Lycka till – du fixar säkert en mil om du bara ”vågar” .. 😉

  3. Tack för en fin blogg! Mitt tips (som du kanske gör redan) är att ladda med riktigt bra musik i mp3-spelare. När jag lyssnar på musik jag gillar glömmer jag att det är jobbigt att springa. Jag tror också att det gör skillnad att jag slipper höra mitt eget flåsande. Lycka till!:)

  4. Från det att jag började springa (2km bara, en äkta nära-döden-upplevelse) tog det 9 månader innan jag sprang milen första gången… och då tog det ändå hela 80min. Nu, flera år senare, tar det fortfarande minst 55min att springa 10km, så att skriva att det ”nästan tar en timme även om man är ganska vältränad” är att strö salt i såren på de som kämpar sig fram i motionsspåren…

    6min/km = 60min per mil är en helt normal takt att springa i. Det är på gränsen mellan jogg och löpning.

    Jag är väldigt vältränad. Inget snack om saken. Men 6min/km är sköntempo.

    • Någon gång ska jag också springa milen, måse bara komma över tröskeln känns det som. Jobbar fortfarande på 5 km och försöka springa det i ett svep utan att vara helt död efteråt.

  5. ramlade in på din blogg av en ren slump, satt på jobbet (proteinbutiken.se) och registrerade webbköp då ditt namn dök upp i ”hur hittade du vår webbshop?” 🙂 jag har läst lite och fastnade lite extra för det här inlägget. jag tyckte precis som du, att det var toktråkigt att springa. Jag ”uthärdade” 6km åt gången, men jag törs lova dig att om du tar steget och utökar distansen så kommer du inte att ångra dig! jag är hooked!! springer nu mer 70-100km per vecka och tro det eller inte med jag njuter varje steg av det! så keep up the good work och våga vägra tycka att det är tråkigt med löpning! 🙂

Kommentarer inaktiverade.