Hur kommer man igång?

LCHF sprider sig och det är allt fler och fler som börjar med det, idag går alla mina tankar åt min kära jobbarkompis som börjar med sitt nya LCHF-liv, räknar med en hel del ”paniksamtal” från henne idag. Det som hon och många andra har gemensamt är att man inte riktigt vet vad man ska äta eller hur strikt man behöver vara för att gå ner i vikt. I början åt jag inte bär, heller inte yoghurt eller särskilt mycket nötter, idag äter jag desto mer för att jag inte viktminskar längre utan jag lever med LCHF.

Men hur kommer man då igång och hur vet man vad man själv kan äta? Jo, det tar ett tag och man får exprimentera lite. Det finns substitut för det mesta, man behöver absolut inte sluta äta (nästan tvärtom). Egentligen är det bara att bestämma sig och sedan köra fullt ut och Lördag är en underbar dag att böra, man har all tid i världen till att planera middagen,det är inga ungar som ska lämnas och hämtas på dagis och heller inte några möten som kan dra ut på tiden.

 

I början åt jag i stil med detta varje dag:

Två ägg i valfri form till frukost, ofta mosade i smör och till det en ostrulle

Två kokta ägg till lunch för det var enkelt att ha med sig

Ost, skinka eller korv när jag kom hem från skolan som ett mellis

Middag som vanligt, bara att jag plockade bort kolhydraterna

 

4 Comments

  1. Hej!
    Blir inspirerad av att läsa din blogg! För ett år sen, testade jag en månad med lchf,och tyckte det gick lätt att gå ner några kilo. Men nu när jag bestämt mig för att verkligen köra lchf så känns det trögare. Äter mest ägg kyckling ,majonnäs o smör.Äter en del ost t.ex. brie ca 100 gr. Kan det vara det som gör att det är svårt att gå ner i vikt?

    • Det kan vara orsaken, pröva att dra ner på osten och se vad som händer. Dom sista kilona kan vara svåra eftersom kroppen är ganska bekväm med vikten.

  2. Hej! Jag blir också inspirerad av din blogg. Men en fråga till dig. Åt du inget mer på dagen? Höll du dig mätt? Jag har ätit enligt lchf och gått ner i vikt. Har några kilo kvar att gå ner. Så detta skulle jag kunna övergå till om jag blir mätt på det eller?

    • Jag äter när jag är hungrig och då blir det oftast såhär. Det är inte säkert att man tokrasar i vikt men man börjar må mycket bättre. Prova och se hur ofta du blir hungrig och anpassa intaget av mat till det.

Kommentarer inaktiverade.