Varför går jag inte ner i vikt?

Ja det är en fråga som jag har ställt mig själv många gånger och den är alltid lika svårt att besvara. En utebliven viktnedgång kan bero på många olika saker men dessa har jag stött på själv eller sett i min närhet:

Du:

  • Stressar för mycket
  • Äter för mycket mjölkprodukter
  • Äter för mycket nötter, frukt eller kolhydratrika grönsaker
  • Äter för mycket överlag
  • Äter för lite

En ganska vanlig sak är att vikten står ganska stilla men att kroppen förändras, om man tränar samtidigt som man går ner i vikt måste man tänka på att muskler väger mer än fett. Så skippa vågen och mät, det är betydligt roligare!

5 Comments

  1. Hej!

    Vad roligt att läsa om dig och din viktresa i Expressen!

    Jag gick ner 35 kilo på ett år, för några år sedan, när jag var mammaledig. Startade på 95 kg och slutade strax under 62. Men jag gjorde precis tvärt om, jag uteslöt ALLT fett. Och motionerade massor. Det fungerade då, men sedan började jag jobba och då smög sig kilona tillbaka. Och det jag minns av den dieten var att jag alltid, alltid var hungrig och sugen, men jag kunde med et järnvilja styra det ändå. Det fungerade när jag gick hemma och inte gjorde många knop, men att jobba och vara hungrig och sugen gick verkligen inte.

    Nu är det en vecka sedan jag började med LCHF, jag har kört helt utan kolhydrater nu i början. Fuskade dock en gång under lördagskvällen och nallade lite av barnens lördagsgodis, men annars har jag inte ens ätit sås med mjöl i.

    Det ska bli så spännande att se om detta fungerar, jag ska verkligen ge det en ordentlig chans🙂

    Hälsningar Hanna

    • Ge det en ärlig chans så kommer du se resultat. Och precis som du säger så kan man ju gå ner på annat sätt än LCHF men livet är till för att levas och det kan man verkligen göra med lchf.

  2. Hej!!
    Hur vet man hur mycket mängd av allt man ska äta?
    Jag tycker att det är jättesvårt. Måste man väga och mäta allt?
    BM

    • Nja, det är klart att man ska ha koll men jag höftade ganska mycket i början. Om man håller sig till under 5 gram kolhydrater/100 gram livsmedel så brukar det gå vägen. Om man sedan märker att man inte går ner (om det är målet) kan man börja skriva matdagbok, ett enkelt sätt att hålla koll på vad man stoppar i sig.

  3. Jag undrar vart man kan läsa om vilka grönsaker som är mest kolhydrater.

Kommentarer inaktiverade.