Är LCHF farligt?

Nej, nej och åter nej!

Får ofta frågan om jag inte är rädd när jag äter LCHF med tanke på alla varningar? Och det enkla och sanna svaret är nej, varför skulle jag vara det?

LCHF är baserat på naturlig mat, jag äter mycket ekologiskt och undviker i största möjliga mån E-nummer vilket betyder att jag inte får i mig något konstigt. Så om jag ska vara helt ärlig förstår jag inte vad folk bygger sin oro på?

I grund och botten så härstammar det som jag äter från Stenåldern, det är naturlig mat. Mat som naturen har tagit fram, inte industrin!

Jag skulle vara rädd om jag åt onaturliga livsmedel med icke naturliga ingredienser i.

Jag skulle vara rädd om jag byggde min kost på kemiskt framställda viktminskningspreparat såsom barer och shakes.

Jag skulle vara rädd om jag åt sådant som jag vet att min kropp inte mår bra av eller har svårt att smälta.

 

 

4 Comments

  1. Hejhej!
    Till att börja med måste jag säga att du kämpat otroligt bra, vilket är inspirerande att läsa om. Jag har själv börjat med LCHF för någon vecka sedan och får fiina resultat samt mår bra! Jag såg i en bild nedan att du köpte Cola zero, hur har du ställd dig till det under din period då du viktminskade? Jag känner ibland att på helgen eller, efter ett riktigt hårt träningspass blir jag sugen på just cola. Vad anser du kring att dricka Cola Light/zero under LCHF om det är undantagsvis och inte ofta?

  2. Om det är denna kost som bidragit till att du gått ner i vikt då ser jag ingen anledning för dig att vara rädd för att äta mycket fett och lite kolhydrater. Jag ställer mig dock aningen tveksam till att äta för mycket ”mättat fett”, men som diabetiker typ 1 kanske ändå fördelarna överväger nackdelarna med att äta LCHF-kost.

  3. Bra inlägg Josefin! Det var ett fint repotage i Expressen !! Känns ju nästan som om man ”känner dig” då jag läst din blogg ett tag ..😉
    =)

Kommentarer inaktiverade.