Farmors köttbullar

image

Farmor gör världens godaste köttbullar och idag gjorde jag om hennes recept så att det funkar när man kör LCHF. Jag fullkomligt älskar dessa köttbullar, gärna med gräddsås till men funkar även som ”snacks”.

  • 500 gram fläskfärs
  • 1 dl grädde
  • 1 lök
  • 1 dl pofiber
  • 1 äggula
  • 2 krm kryddpeppar
  • salt och peppar

Mixa löken och blanda ihop med pofiber, äggulan och kryddorna, låt svälla. Blanda sedan ner köttfärsen och blanda runt ordentligt, forma sedan till lagom stora köttbullar. Stek köttbullarna i rikligt med smör till dom fått en fin yta, efterstek i ugnen i ca 20 min på 200 grader.

Gör såsen direkt i stekpannan, häll bara ner grädde och köttbuljong, vips så har du fått världens godaste sås.

13 Comments

  1. Vad är pofiber? Typ fiberhusk? Vart kan jag hitta pofiber?

  2. Stämmer det med 1 dl pofiber? Fick spä med mera grädde då deg blev för torrt/hårt innan jag la ner färsen. De färdiga köttbullarna är ganska torra, får nog värma dem i såsen.

    • Jag hade 1 dl i mina men det kan nog stämma att dom blev lite torra, dock så gillar jag mina köttbullar så, likadant med lax och kyckling, är en liten torris 🙂

      • Då provar jag med halva mängden nästa gång. Jag är nog mer van vid saftigare köttbullar men gillar inte alltför saftig kyckling.
        De köttbullar jag gjorde igår är slut…

  3. Ang. såsen: Skippa köttbuljong. I vart fall köpebuljong, inget naturligt där, bara fullsmetad med kemikalier. Bättre är då att fräsa ur pannan ordentlig med en skvätt vatten, för att frigöra alla smaker från stekningen. Man kan ev. vid behov sila skyn innan man häller i riktig grädde (ren, utan tillsatser). Efter det behövs inte så mycket kryddor.

    Tommy

    • Prövade idag och fräsa ur pannan och låta såsen koka ordentligt länge. Mycket bra resultat, tack för tipset!

Kommentarer inaktiverade.