LCHF-debatt

Läste en artikel på mabra.com där Lena Ljungkrona och Andreas Eenfeldt får svara på frågor om LCHF. Klart man är partisk och tycker att Andreas har bäst svar på tal. Vad tycker ni?

Lena Ljungkrona, dietist och vice ordförande i Dietisternas riksförbund, är kritisk till metoden och menar att nackdelarna inte kommer fram ordentligt.

Andreas Eenfeldt är läkare och står bakom LCHF-bloggen Kostdoktorn. Han är av en annan uppfattning.

Här låter vi båda parterna tala till punkt:

Vad är LCHF

LCHF står för Low Carb High Fat, vilket i praktiken innebär en kost där huvudnäringsintaget kommer från fett och protein snarare än kolhydrater.

Förespråkare lovar färre magproblem, smidig viktnedgång vid övervikt och hälsofördelar som bättre hjärt-kärlhälsa och minskad risk för diabetes typ 2. Motståndare varnar för otillräckliga vetenskapliga underlag och att nackdelarna med dieten inte når fram i mediebruset.

De som följer dieten äter feta mjölkprodukter, riktigt smör, rikligt med kött, ägg, fisk och grönsaker som växer ovan jord. Men de avstår från potatis, ris, pasta, bröd, godis, kaffebröd, margariner, matolja och charkprodukter med låg kötthalt.

Hur kan vikten påverkas av dieten?

Andreas Eenfeldt:
Det är vanligt att man tappar 2 kilo första veckan, för att sedan gå ner mellan 0,5 till 1 kilo därefter. Andra livsstilsfaktorer som motion och graden av engagemang i dieten spelar naturligtvis in.

Lena Ljungkrona:
Om man tar bort nästan alla kolhydrater tar man också bort en väldigt stor andel kalorier, även om man lägger till en del fett.  I början går man oftast ner något mer med en lågkolhydratkost för att man tappar mer vatten som är bundet till glykogenet som är en kolhydratreserv som finns i muskler och lever.

Men detta är en ”falsk” viktnedgång eftersom man går upp det igen om man återgår till sina vanliga kostvanor oavsett vilken viktminskningsmetod som användts. Även 10-20% av den vikt du går ner är muskelmassa.

Har LCHF-dieten några hälsovinster?

Andreas Eenfeldt:
Det finns fyra solklara hälsofördelar med LCHF. För det första har personer med magproblem, så kallad IBS, mycket att vinna på denna typ av kosthållning. Oroliga magar blir ofta dramatiskt bättre av LCHF-kost. Den typen av fett som förespråkas har också en god effekt på rätt typ av kolesterol, vilket kopplas till en lägre risk för hjärt-kärlsjukdom på sikt.

Eftersom maten inte förser kroppen med onödigt socker eller stärkelse minskar sötsug och sockerberoende kraftigt – och risken för välfärdssjukdomar som fetma och diabetes typ 2 minskar.

Lena Ljungkrona:
På kort sikt är väl känslan av att man går ner i vikt det som är positivt. För övrigt vet vi inget om om hälsovinsterna på varken lång eller kort sikt. Det är viktigt att inte blanda ihop eventuella hälsovinster som anges i bloggar och på olika hemsidor med vetenskapliga studier.

Sker det några hälsovinster är det tack vare viktreduktionen och inte enbart begränsningen av kolhydrater. Det finns idag inte tillräckligt samlat vetenskapligt underlag för att uttala sig om hälsovinster av LCHF som är en extrem lågkolhydratkost.

Finns det några hälsonackdelar?

Andreas Eenfeldt:
Diabetiker som behandlas med insulin behöver justera ner doserna för att undvika blodsockerfall. I övrigt finns det inga uppenbara hälsorisker.

Lena Ljungkrona:
De biverkningar som beskrivits är trötthet, illamående, förstoppning och ibland extremt förhöjda blodfetter. Dessutom skulle en stigande kött- och fettproduktion, en naturlig konsekvens om allt fler äter LCHF-kost, ge en ännu större miljöpåverkan än vad som redan sker idag.

11 Comments

  1. Hejsan!
    Jag läste artikeln om dig och du inspirerar verkligen! Jag ska börja min LCHF-resa på måndag, wish me luck 🙂 Har ungefär lika mkt som dig att gå ned.
    Det som oroar mig är hur min kropp kommer se ut när jag är klar, med slapp hud osv.
    Hur har din kropp anpassat sig? Förstår att det är en väldigt personlig fråga men skulle uppskatta svar 🙂
    MVH Erika

    • All lycka åt dig, är säker på att du kommer klara det. Det handlar om att bestämma sig, sen är man nästan i mål.

      Gällande den slappa huden så, ja den finns där men den drar ihop sig, sakta med säkert.

  2. Roligt att hon när det gäller nackdelar tar upp att de biverkningar som ”beskrivits” är trötthet, illamående etc etc, men när det gäller hälsovinsterna avfärdar hon dessa som också ”beskrivits”. Varför ska man se till folks negativa upplevelser men inte de positiva? Dessutom är biverkningar tillfälliga, medan hälsovinsterna som blivit kända är långsiktiga. Och så är det ju med det mesta. Rökning tillexempel. Slutar man mår man inte toppen i början.

    • bra poäng där. Jag förstår inte heller varför människor är så skeptiska och emot bra, riktig, naturlig mat?!

  3. Hej!

    Hittade hit till din blogg via Kostdoktorn.
    Inspirerande att läsa om din viktresa!
    Själv har jag gått över till LCHF (har svackor ibland, men vill vara mer strikt för jag märker ju att jag mår bättre då!), inte för viktens skull, utan för välmåendet i stort.
    Fick flera bra resultat nästan direkt jag började med LCHF.

    Provade nu att göra den pizzan som du lagt upp recept på. Gott!
    Fast jag valde att höja temperaturen något när jag skulle grädda klart med pålägg på.

    Ah! Jag blir så faschinerad av LCHF-motståndet!
    Ok, vi har kanske inte vetenskapliga studier på att LCHF är nyttigt i längden.
    MEN vi har LEVANDE bevis på att den kost de flesta lever på idag INTE är nyttig i längden.
    HUR kan det då vara fel att prova LCHF ??? Som så många genast får hälsovinster med!
    Jupp! Förundrad är ordet!
    För mig räcker det med att jag blivit av med ledvärk, fått minskat sötsug, gått ner några kilon, är mindre frusen, håller mig bättre mätt = småäter inte mellan måltiderna = mina tänder mår bättre, jag är piggare osv.
    JAG behöver inga vetenskapliga bevis, för min kropp talar om att den gillar denna maten!

    Ha det gott och fortsatt lycka med din häsla!

    • tack detsamma och härligt att du delar med dig av vad LCHF har gjort just för dig!
      Ibland känns det verkligen som en mirakelmetod, önskar bara att fler kunde ta till
      sig det istället för att kämpa emot.

  4. Men jag tror jag far krupp! ”Miljopaverkan” verkar ju ha blivit det nya svarta!

    ”Men detta är en ”falsk” viktnedgång eftersom man går upp det igen om man återgår till sina vanliga kostvanor oavsett vilken viktminskningsmetod som användts.” Men varfor skulle man ga tillbaka till att ata skit? Tro fasen man gar upp om man lagger till sadant som inte ar bra for en!

    Man borde ju maila lankarna till de studierna som faktist gjorts eftersom hon vissa ganger forlitar sig pa vetenskapen. Det lilla livet.

    • Håller med, klart man går upp allt igen om man fortsätter att äta som man gjorde innan, det finns ju en anledning till att man blev överviktig.

  5. Å andra sidan, så innebär svältdieter, där man alltså äter mindre än man behöver, att kroppen istället tar energi från musklerna, vilket innebär att man blir svagare och tappar i muskelmassa och muskelglykogen och vatten. Med den diet som dietisten förespråkar, får man alltså en ännu större falsk viktnedgång.

    • Bra poäng där. Ibland undrar jag om vissa dietister inte vet bättre eller om dom helt enkelt inte är uppdaterade.

      • Svårt att inte låta bli att undra.

        Under mina 7-8 år på universitetet, tyckte jag att det var skrämmande att se hur många som tog böcker och avhandlingar som absoluta sanningar, när de endast i bästa fall ger svar på några få frågor inom ett mycket begränsat område under förutbestämda förutsättningar. Samma sak om någon med auktoritet tycker något, så blir det ofta plötsligt en sanning. En mer presitigefylld värld än universitetsvärlden är svår att hitta och den styrs hårt av de som finansierar forskningen och leder den, alltså professorerna. Det finns som exempel ytterst få professorer som skulle tillåta någon doktorand att komma fram till en slutsats som strider mot den som de kommit fram till.

Kommentarer inaktiverade.