Sluta äta kolhydrater!

Läste ytterligare en artikel på denna hemsida om hälsoriskerna vid Low Carb-kost  och kunde knappt hålla mig för skratt vid slutet. Ni ska få se varför..

Atkins, LCHF och Dukan är exempel på populära low carb-dieter, där kolhydrater är mer eller mindre bannlysta. Allt fler svenskar anammar metoden för att tappa sina extrakilon på ett effektivt sätt. Men dieterna har sina baksidor menar forskare.

Studier visar att ”low carb”-dieter kan påverka hälsan negativt.

En brittisk undersökning visar att konsekvenserna av en allt för kolhydratsfattig diet är många och varierande. Dålig andedräkt, en biverkning av det lindrigare slaget, är en av dem. Enligt studien drabbar detta omkring 25 procent av dieternas anhängare.

Andra trista konsekvenser (antalet som upplevt symtom inom parantes):

Trötthetsymtom (24 procent)

Förstoppning (23 procent)

Orolig mage (22 procent)

Dåligt humör (15 procent)

25 procent av de tillfrågade uppgav också att de känt sig hungriga under de inledande faserna i respektive kosthållning.

Svårt att hålla vikten

12 procent av de tillfrågade angav att de gick upp allting efter att ha slutat med dieten, medan 5 procent säger att de ökade några kilon över ursprungsvikten.

– Kolhydrater är inte kroppens värsta fiende, inte ens för den som vill gå ner i vikt. Det är en bra och fettsnål energikälla. Särskilt fullkornsprodukter som ger en långvarig mättnadskänsla, ofta har lågt GI och innehåller vitaminerna E och B. Du får också viktiga mineraler och antioxidanter på köpet, säger dietisten Sarah Schenker till tidningen Female First.

Hon oroas över den ökade kolhydratshysterin och menar att en kost helt utan kolhydrater på sikt kan skada kroppen.

12 procent av de tillfrågade angav att de gick upp allting efter att ha slutat med dieten, medan 5 procent säger att de ökade några kilon över ursprungsvikten.

Folk erkänner alltså att dom gått upp allting igen när dom slutat med dieten och börjat äta kolhydrater igen men ändå fortsätter man trotsa på att folk ska äta kolhydrater.


10 Comments

  1. Jag måste säga att jag blir enormt intresserad vilken ”diet” som håller dig smal när du slutat med den.

    Om man ska få till en långsiktig hälsoförbättring så är det ju långvarig förändring som känns mest logiskt gör mig. Med andra ord livsstilsbyte.

    Att se på sin kost som en diet känns lite som att säga ”jag VET att jag lurar mig själv men jag vill bara ha resultat IDAG”

    Jag tillhör förövrigt en udda liten skara som bara märkt en ytterst försiktig viktminskning när jag börjat med LCHF men eftersom jag rent generellt mådde så mycket bättre så fortsatte jag och nu, efter snart 4 år, har jag tappat 24kg varav 14 det senaste året. Många platåer där *skratt* men trägen vinner!

  2. i början av min tid som lchf-ätare hade jag ingen problem med dålig andedräkt, men under det senaste halvåret har det varit till o från med det, vilket är otrooooligt irriterande. tänker dock aldrig sluta med den underbara livsstil utan har märkt att jag måste dra ner på mejerierna, rejält. de är de som ger mig äckelandedräkten, tror jag? vad kan det annars vara, borde jag köra fakir för att säkra mig om att komma in i ketos? öppen för förslag!

    tack för en bra o inspirerade blogg! 🙂

  3. Haha. Varför ska Livsmedelverket och andra lägga i vad man äter för kost??? ska vi klaga på dem som har någon sorts allergi ???
    Nej . låt folken äta lchf om de mår bra.

  4. Hahaha jag skrattar så jag nästan avlider! Vilken IQ-befriad artikel. De ska få se att om några år äter alla såhär.

  5. Längtar till den dagen då vi istället pratar om livsstil än diet i LCHF sammanhang. Det är klart att man går upp i vikt om du slutar med LCHF! För mig har det verkligen blivit en livsstil där mitt eget fokus har ändrats från viktminskninig till välmående och för första gången i mitt liv har viktnedgång blivit sekundär, som en bonus! Håller med övriga talare, låt folk göra det som de själva mår bra av och så får vi se om några år hur artiklarna ser ut då 🙂

    • Lchf är så mycket mer än en diet, för mig var det de från början men nu är det mitt liv..men hur många fastnar för en pulverdiet och anammar det som livsstil?

  6. Åh jag skulle jättegärna vilja ha tag i den här forskningen, så himla intressant haha. Kan du länka till den? förstår inte vilken hemsida det är som du plockat den ifrån. Tack så mycket på förhand!

    • Det är en artikel på MåBra som har hänvisat till en forskning. Kolla artikeln där och se vad dom har för källa.

Kommentarer inaktiverade.