Frukt och bär

Frukt och bär är inte så farligt som alla säger, LCHF:are vet inte vad dom pratar om!

Jag tror inte att frukt och bär är farligt men jag vet att dom innehåller mycket kolhydrater i form av fruktos. Bär är oftast snäppet bättre än frukt men båda består av mycket kolhydrater. Och som dom flesta är medvetna om så är kolhydrater och fett inte den bästa kombinationen. Man får då fråga sig själv vad man väljer.

Jag personligen väljer att inte äta kolhydrater för att jag tycker bättre om fett, man kan inte äta allt..

  • Jag tycker bättre om fet ost än mager ost,
  • jag gillar nötter mer än chips,
  • jag tycker bättre om kött än potatis,
  • jag äter hellre mörk choklad än mjölkchoklad,
  • jag äter hellre en pannacotta än en sockerkaka,
  • jag gillar te med grädde i..

Och att få äta allt som jag tycker om betyder mer för mig än att få trycka i mig frukt. Visst det händer att det slinker ner lite bär eller en äppelklyfta någon gång men inte till vardags, då vill jag ha fett!

6 Comments

  1. Hej!
    Jag är nybörjare på detta, första veckan gick jag upp två kilo, kanske att jag åt normalstora portioner, nu äter jag på assiett. får se vad vågen säger nu… jag håller mig från att fuska när jag är sugen på nått tar jag en näve nötter i lördags så åt jag 4 rutor mörkchoklad 70 % känns lite som motivationen tryter men det är väl bara att kämpa på, hur långt tar det igentligen jag vill gå ner 8 kilo så att jag väger 70 kilo, jag tränar spinning 4-5 ggr i veckan. När jag gör omelett på 2 ägg halvt paket bacon ca 1 1/2 msk grädde.

    • Jag gick ner cirka ett kilo i veckan och det enda jag tänkte på var att hålla mig under 20 gram kolisar per dag..

  2. Javisst. Bär och frukt kan vara gott ibland, men det är godis och kroppen mår bäst om det bara äts några enstaka gånger.

    #1 Fokusera inte för mycket på vikten utan använd måttbandet hellre. Det här eftersom det är normalt att kroppen också lägger på sig extra muskler under den första tiden, om du äter rätt det vill säga. Eftersom muskler väger mycket mer än fett, kan vågen till och med visa på en ökad kroppsvikt, trots att du också minskat i kroppsfett. Det är alltså inte omöjligt att det trots din viktökning gått bra för dig och du minskat din mängd kroppsfett som du hade före du började med LCHF.

    • Har varit en riktig fruktoman och försökt vara ”nyttig” men vissa ”ovanor” måste man bara se till att bli av med.

Kommentarer inaktiverade.