Kärleken till skräpmat kan vara ärftlig

Läste denna minst sagt intressanta artikel och det är skönt att kunna lägga över all skuld på min Mamma gällande cravings, hur skulle jag annars ha upptäckt choklad tillexempel?…:)

Kärleken till skräpmat kan vara ärftlig

Mammans vanor kan påverka barnens matlust.

Vad en kvinna äter medan hon är gravid eller ammar kan komma att påverka vad barnet blir sugen på och väljer för mat i framtiden.

Mammor som äter stora mängder socker och onyttig skräpmat kan på så vis överföra dåliga vanor till sina barn.

Resultaten framkommer i ny forskning vid Adelaides universitet i Australien där tester har gjorts på råttor. Där visade det sig att de råttbebisar vars mammmor ätit skräpmat under dräktighet och diperiod i större utsträckning valde skräpmat när de ställdes inför valet mellan nyttig mat och skräpmat, uppger SVT Vetenskap.

Dessutom hade skräpmatsråttorna fler receptorer för dopamin och opioder, så kallade ”må bra-ämnen”, än de råttor som ätit nyttig mat.

Resultaten kan delvis förklara både den fettepidemi som råder och varför vissa har extra svårt att stå emot frestelser.

9 Comments

  1. Det kan stämma helt klart. Som min mamma äter, åt jag. O sen mina tre grabbar är makalösa på att vräka i sig onyttigheter. Vi håller oss till helgen här, men det märks under veckan att de vill ha ”skräp” då oxå.🙂
    Vända om de två stora är inte lätt, men tids nog kommer det nog.

    Tack för en inspirerande blogg.🙂

    • Det är oftast lättare att hålla sig ifrån skräp när man är mätt. Har haft tokcravings och nästan varit halvvägs till affären när jag stoppat i mig riktig mat, när jag sen är mätt vill jag inte längre ha det jag var sugen på.

  2. Men vad anses som nyttigt i denna studien? Vi vet ju att den där feta, proteinrika hamburgaren utan bröd är ypperlig lchf mat. Varför hade råttorna då bättre utsöndring av trevliga ämnen i kroppen, än de som åt ”nyttigt”. Kan det inte vara så att djur väljer mer feta saker för att deras avkommor skall vara garanterade bra näring?
    Fastän studien är intressant, så är det flera aspekter som man måste se till innan det kan gälla generellt. Genetiken hos en människa kan anpassa sig. Låt oss säga att någon av dina släktingar levde i fattigdom, krig, eller i en tid av svält. Det är forskat på att deras avkommor kan få en kropp som drar sig till mer energirika källor, som om deras kroppar är i svält och lagrar därför fett väldigt enkelt.

    Att det finns så mkt övervikt i usa är för att allt är light, sprutat med hormoner och de räds fett- och den kulturen finns även i australien, där fetma har blivit ett riktigt problem. Choklad är inte dåligt, om den äts rå eller har lite tillsatt socker och man inte äter det i överdrift, som gäller allt annat. Däremot tror jag att många barn äter helt enkelt det deras föräldrar lagar, och ger dom.
    Jag kunde ha en godispåse i någon vecka för det var så mina föräldrar tyckte att man skulle äta godis, alltså ibland. Min sambo moffar i sig en stor godispåse på en gång och mår sedan illa- för det är så man ätit hemma hos honom en gång i veckan. Nu äter jag helt och hållet annorlunda jämfört med mina föräldrar, att äta ”nyttigt” gjorde att jag gick upp i vikt.

    • Intressant, jag visste inte att ens förfäder hade så stor betydelse för oss, när dom är så nära i ”ledet”.

      • Det var faktiskt en dokumentär om detta på Vetenskapens värld för något år sedan😀 Väldigt intressant, och jag kunde relatera mer till det än till studien i australien. Jag tror att väldigt många olika faktorer spelar roll, och är mer komplexa än man tror. Vårt DNA ändras ju hela tiden. Mina morföräldrar var med under andra världskriget, och de var krigsfångar och fick jobba åt tyskar. Båda var tunna som skelett (döende), och det tog flera år innan min mormor kunde bli gravid eftersom hon var så undernärd. Jag är en av få i släkten som är överviktig, alla andra kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt och är smala/normala. Trots att jag alltid ätit minst av alla, så har jag alltid lagt på mig mest- min läkare sa att min kropp tror att den är i svältläge, jag fattade inte vad hon menade riktigt. Sedan några år senare så kom den dokumentären på Vetenskapens värld som nämnde precis om detta svältläge. Hittills är Lchf den enda kost som fått mig att gå stadigt ned i vikt🙂

      • Dvs, man ärver gener som registrerat att det är en svår tid utan mat, och därför ska kroppen ansamla så mycket energi som möjligt.

  3. Man kan dock fundera på vetenskapen här då studien är gjord på råttor..

Kommentarer inaktiverade.