Flygrädsla i en annan form…

Feta tvingas betala dubbelt på flyget

Air France inför nya regler från 1 februari.

Passagerare som är överviktiga tvingas betala för två. Annars kastas de av. Det är vad som gäller på Air France flygningar.

Reglerna gäller från och med 1 februari och gäller när en flight är fullbokad. Är en person då så fet att den tar upp mer än ett säte kan personalen neka denne att resa.

Därför uppmanar bolaget nu alla överviktiga att redan från början boka två platser för att slippa det förnedrande momentet i att kastas av planet.

För att underlätta för de feta passagerarna erbjuds de, sedan fem år tillbaka, 25 procents rabatt på extraplatser, uppger BBC.

Även lågprisflygande Ryanair har liknande planer för sina feta kunder.

Jag kommer själv ihåg känslan på planet innan jag hade satt mig, innan jag kunde kontrollera om jag kunde knäppa bältet eller om jag skulle vara tvungen att be om ett extra..Jag blev nästan kallsvettig och oavsett hur varmt det var hade jag alltid en extra tröja med mig att lägga i knät, så att det inte skulle synas att jag behövde ha extrabältet…

Men att bli nekad att följa med för att jag inte fick rum i stolen, den tanken slog mig aldrig och tur var väl det, för då hade jag haft panik på riktigt. Vad tycker ni, är det rätt att ”bumpa” folk på planet om dom inte får plats i en stol?

8 Comments

  1. Nja det är ju rätt taskigt att göra det på planet. Man kan ju vara väldigt tydlig med att det KAN hända när man köper biljetterna, så att alla är medvetna om att det kan hända.

  2. Jag personligen tycker det är fel. Detta är ett spel för att få mer pengar- människor är i överlag större sedan flygindustrin kom igång, både på bredden och längden. Och kommer jag plats på ett lågprisflyg som Wizzairs stolar (med nästan 40kgs övervikt), och åkt långflyg med både sas, lufthansa, air canada- i ekonomiklass, och håller mig till mitt säte så är det verkligen inte befogat. Jag tycker det är kränkande på alla sätt! En lång person (som min kille på nästan två meter) tar jäkla mycket plats med benen, då han måste sära på dom ganska mycket och överskrider då den ”privata sfären”, hans ben tar min halva benplats, borde inte han också betala mer? Det är ju samma sak.
    Varför inte låta väldigt överviktiga personer sätta sig längst bak, ett flygplan vill ju alltid ha mer tyngd längst bak så det borde ju bara vara bra! Nej, detta är diskriminering mot människor som inte får se ut som de vill utan måste följa någon slags mall.
    Inte nog med att många människor kanske upplever det som du gjorde när du flög. Jag är mer av en sådan person som tänker att jag inte bryr mig. Hellre sitta jämte någon mjuk än någon med stinkande andedräkt som försöker prata med en hela tiden, det kostar inte mer än ett tuggummi, vilket man kan bjuda på. =P
    Frågan är vad dessa flygbolag anser som för fet?

  3. Nja det låter ju hårt men jag antar att det är rätt. Man betalar ju för ett säte. Om man är under två får man sitta med ngn annan och då betalar man ju inte. Det borde ju vara på samma sätt om man ska ha två säten då, att man betalar dubbelt alltså. Annars ska man ta betalt per passagerare och då borde ju även ”infants” räknas. Jag tror självklart inte att flygbolaget ekonomiskt går under men i en situation där planet är fullt och ngn måste stanna är det väl inte mer än rättvist att den som måste ha två säten men endast betalat för ett får gå av? Eller?

  4. Oj, vad ska man säga. I så fall borde det väll också kunna bli rabatt för de som väger mindre eftersom flygplanet förbrukar mindre bränsle ju lättare det är. Samma sak med bagaget, inte bara i 20 och 10-kg steg som det är nu. Viktigt också att inte träna för mycket, då blir det ju också dyrare eftersom muskler väger mer. Kanske bygga in automatisk våg i säten på flygplan, bussar och taxibilar? Hur ska vi göra med handikappade, de borde ju då också göra mera rätt för sig, liksom alla dessa sumobrottare. 😉 Och vad är egentligen ett handikapp? Eller bygga rymligare säten?

  5. Intresant frågeställning. Jag har kommit fram till att jag tycker att om någon tar mer plats så ska man självklart betala för detta. Jag är rejält överviktig fortfarande även om jag gått ner mycket. När jag var som tyngst skulle jag aldrig valt att flyga. Anledningen är dels av omtanke om medpassagerare, dels rent egoistiska.
    Jag vill inte att min granne ska få sitta i flera timmar i en obekväm ställning eller tvinga på någon en ofrivillig kroppsontakt.
    Personligen vill jag inte sitta i ett säte där jag knappt kommer upp. Värk i höfter och ben, i armar och axlar av att försöka göra mig mindre än jag är.
    Men om jag beställer och betalar för två platser vill jag disponera dessa som jag själv vill. Jag vill inte att flygvärdinnan tjatar om att ”fäll ner armstödet”. Att ha två platser och ej få ha det nerfällt hela tiden föranleder inte en dubbel avgift. Jag vill ha det nerfällt hela tiden, att en bältesförlängare automatisk läggs fram vid mina platser. Jag skulle kunna fälla ner brickbordet där jag inte sitter och kunna tacka ja till en måltid istället för avstå pga att jag inte kan hålla brickan i en hand då magen är i vägen och bordet inte går att fälla ner.
    Självklart anser jag att även de med långa ben om ej får plats ska betala för två platser, likväl ”kroppsbyggare” som kanske kräver lika stor yta som jag som fetknopp gör.

    Flygbolagen skulle kunna sälja stolar enligt storlek, normal eller x-large. Xl kostar mer, normal mindre. Färre passagerare föranleder givetvis en ökning på något.

    Det ska vara ok att vara tjock i ett samhälle och kunna leva på lika villkor. Däremot kan inte samhället eller serviceinrättningar ansvara för att alla med sina särskilda behov ska kunna få dessa tillgodosedda i alla lägen

    Det blev ett långt lite snurrigt inlägg, och en andra fetknoppar kommer säkert att tycka jag är knäpp 😉

Kommentarer inaktiverade.