Söt som socker?

Nu har jag trappat upp på min bakning i och med samarbetet med Blå Koppen och många frågar vad jag använder mig av för sötningsmedel. Personligen försöker jag utesluta i så stor utsträckning som möjligt för jag märker själv att det lämnar ett sug, ett sug som jag hellre är utan än att försöka undvika att falla för.

Det är klart att jag får i mig sötningsmedel några gånger då och då men jag tycker att det är viktigt att skilja på vardag och fest. Och sedan ska man inte äta ”bara för att det är fest” men det blir lätt så…

När jag väl bakar använder jag mig av Sukrin och Stevia. Stevia som i grund och botten är en växt och därmed också helt naturlig, forskning har också visat på att den inte har några negativa hälsoeffekter. Det kan dock vara svårt att dosera så därför använder jag mig av en kombination för att få en liten ”sockermängd” att tex vispa ägg pösiga med, lite stevia för att den har en god söt smak och lite sukrin för att få mängden.

 

2 Comments

  1. Är det du som bakar? Köpte cheescake i förrgår, mest till familjen eftersom jag aldrig längtar efter något till kaffet. Men dottern kom inte hem så en bit blev till mig. Jättegod!

Kommentarer inaktiverade.