Präktig

Något som jag har fått höra ganska mycket på senaste tiden är att jag är ”så himla präktig hela tiden” och ”lever i en kostbubbla”, jag har frågat personerna vad dom menar med detta och kortfattat så är dom helt enkelt avundsjuka.

Jag är präktig för att jag jämt äter ”rätt”

Jag är präktig för att jag kan min ”sak”

Jag är präktig för att jag ”har blivit smal och glömt bort hur det är att vara tjock”

Jag kan säga såhär, jag äter ”rätt” för att jag vet att det är bäst för mig, jag mår kroppsligt väldigt dåligt när jag avviker från min normala kost och får tampas med sötsug och cravings i flera dagar efteråt. Jag får också extremt ont i magen och blir uppsvälld, av denna anledning håller jag mig till min ”diet”.

Jag kan min sak när det gäller lågkolhydratskost av flera olika anledningar, för det första har jag levt med den kosthållningen i över ett år, det är ett stort intresse och jag läser mycket om det och sist men inte minst så utbildar jag mig till kostrådgivare, det är klart att jag har kunskap inom ämnet, och om någon frågar svarar jag gärna för att hjälpa till.

Och att jag har glömt bort hur det är att vara tjock är det mest absurda jag någonsin hört, jag har knappt varit ”smal” under ett år, vilket betyder att 19 av 20 år har jag tampats med övervikt och allt vad det innebär under 365 dagar om året. Det är precis som att säga att någon som har blivit misshandlad hela sitt liv skulle glömt bort det, bara för att det sista slaget kom för mer än ett år sedan.

 

27 Comments

  1. Jag fick en liknande kommentar idag: ”hur länge ska du hålla på”, ”hur orkar du”… Mitt svar var: ”Hur orkar du med den kosthållningen Du går efter?” ALLA har ju nån form av kosthållning, även om det inte alltid är aktiva val så är det val man själv gör. Jag är som du intresserad och läser och testar mycket och då går det ju naturligtvis enklare. Det bästa svaret man kan ge är ”Jag unnar mig att må bra”🙂

  2. Hej!

    Jag läser din blogg en hel del, jag känner dig ju inte alls men tycker inte att du verkar präktig. Tycker att du trots att du förändrat kosten verkar ha ett öppet sinne till det mesta och att din syn på LCHF är sund. Jag har ätit enligt LCHF sedan 5 januari och följt med en del i matdebatten. Tyvärr tycker jag att det finns en del ”fanatiker” (inte bara LCHF:are). Jag tror att oavsett vilken kost man förespråkar så ska man vara öppen för att diskutera andra alternativ. Och som sagt – jag tycker du verkar ha den öppenheten, så heja på dig!🙂

    Jag hade från början ca 8 kilo jag ville bli av med. Jag har gått ner 4 kilo sedan 5 januari. Anledningen till att det inte blivit mer är bland annat att jag vissa helger fuskat och ätit kolhydratrik mat, dock har jag inte frossat i det. Senaste veckorna har jag däremot hållit mig till LCHF, men just nu står vågen liksom still på 69 kg. Jag vill ner till 65, gärna till sommaren om det går. Upplevde du någonsin att vågen stod still länge, ibland flera veckor?? Ibland vill jag ju bara ge upp och bryta kosten eller prova någon annan diet men det är synd för jag har ju ändå tagit mig så här långt. Men just nu går det segt. Jag styrketränar 2 ggr/vecka. Tanken är att jag ska morgonpromenera/jogga 2 ggr/vecka nu också men den här veckan har jag bara inte tagit mig ur sängen. Däremot har styrketräningen blivit av…

    Vad tror du? Kan man äta för mycket fett i LCHF? Nu tror jag inte att jag gör det, men det blir ju grädde i kaffet/té och 2-4 ostskivor på det stekta ägget. Är inte vegetarian men har börjat laga lite mer vegetarisk LCHF eftersom jag inte vill äta kött alla dagar i veckan… Många funderingar här, svara gärna om du orkar – vore kul att höra hur du tänker!!

    Ha det bra!

    /Venla

  3. Det är som du säger bara avundsjuka. De önskar själva att de hade din disciplin och målmedvetenhet! Varför skulle man vilja äta saker man mår dåligt av? Trams!

  4. Jag känner igen mig! Folk bråkat och ifrågasätter mitt nya liv hela tiden och folk bara muttrar när jag berättar att jag gått ned mer än 15kg på mindre än tre månader. De måste vara avundsjuka!?

  5. Man blir så trött på alla andras tyckande! Var är det du läser till kostrådgivare? Är själv inteesserad av att läsa till det när jag är klar med min nuvarande utbildning(Hälsopedagog) Ha det så bra och trevlig helg!:)

  6. Du er den mest fantastiske bloggeren jeg leser. det du har fått til er utrolig stort, både for din helse og for ditt liv. Og jeg synes det er vondt at menneskene rundt deg stadig prøver å bryte deg ned. Kanskje du burde ”rydde” litt i vennegjengen din, og evt bytte jobb? Du fortjener det beste. Stor fredagsklem til deg🙂

    Hilsen Synsegulla🙂

    • Blir alldeles rörd av alla dina fina ord, tack så mycket! Och ja det kanske är på tiden att byta jobb, vill hålla på med hälsa och människor särskilt när man upptäcker vilken fin respons man får och vilka fantastiska människor (som du) man stöter på.

  7. Igår fick jag kommentaren ”Håller du fortfarande på med det där?”.
    Många har svårt att se LCHF-kost som en livsstil, de är inställda på att det är en bantningskur.
    För min del har jag svårt att få förståelse från omgivningen att jag kör med LCHF-livsstilen pga av att jag mår bra av det och inte pga övervikt.
    Jag känner verkligen igen det du skriver om att man uppfattas som präktig. Får ofta höra att jag är tråkig och ”det är ju ingen mening att fråga dig, för du fikar ju ändå inte”.

    Jag tycker att du är fantastisk och har varit med här i det tysta ända sedan du började blogga! Stå på dig, du hjälper många.

  8. Jag har följt din blogg (även jag i det dolda) sedan du började och du är otroligt inspirerande! Jag äter liberal LCHF sedan ett halvår tillbaka efter många år av ”svältbantning” och jag har aldrig mått så bra som jag gör nu. Jag bytte kost pga IBS/allmänt besvärlig mage och har inte haft ett skov sedan jag började med LCHF! Jag har dessutom gått ned 6kg på kuppen.
    Jag vet att det är svårt att inte ta åt sig när människor (särskilt i ens närhet) pikar, ifrågasätter eller säger elaka (oftast ogenomtänkta) saker, men försök att inte ta åt dig! Det är sannolikt så, som många redan kommenterat, att de är avundsjuka.
    Håll ut Josefin, vi är många som hejar på dig!

    • Vad kul det är att läsa historier som din, när man får ett helt annat liv bara för att man ändrar kosten, härligt! Kul att du läser och kommenterar🙂

  9. Hej Josefin!

    Vill bara tacka för en underbar och inspirerande blogg!
    Är en tjej som har svårt att hitta balansen mellan träning och mat/vila, och undrar lite HUR MYCKET måste man träna varje dag för att gå ner i vikt? Jag går en powerwalk på 1 1/2h per dag, räcker det?
    Tacksam för svar!
    Allt gott!!!

    • Hej, hur mycket man måste träna för att gå ner i vikt beror väldigt mycket på vilken typ av kropp man har och även andra faktorer. Att gå en PW varje dagar har väldigt många hälsofrämjande fördelar och med rätt kost är det absolut nyckeln (i dom flesta fall) till viktnedgång. Lycka till kramar

    • Angående maten, ät när du är hungrig och beroende på hur ofta det är reglerar du dina portionsstorlekar, vissa äter mycket 1 gång om dagen och andra äter flera stycken mindre mål. Se till att få i dig tillräckligt med energi bara för att orka leva!

      • Tusen tack för ditt gulliga svar- du är verkligen en stor inspirationskälla!!!!!!!
        Kramar!!

  10. Är det så att andra har problem med dig, så är det deras problem🙂 Keep going girl🙂

  11. Det kanske är så att dom önskar att dom lyckades lika bra som du gjort att gå ner i vikt. Verkar vanligt i många sammanhang. Jag är glad för din skull och önskar dej en bra framtid som kostrådgivare.

  12. Folk har jämt nånting att klaga på, det är så svårt för många att ge komplimanger. Jag har gått ner 25kg i 3 omgångar (1 ggn i tonåren och sedan efter 2 grav.) och det var VÄLDIGT sällan jag fick höra Men va duktig du är eller nåt annat positivt. Oftare var det.. määh va tråkig du är som inte kan äta det eller dricka det. Värre är det när man inte får höra nånting alls.. man har inte träffat nån på 1år och man gått ner 20kg och vad får man höra.. nae ingenting. Men jaja, så är folk tyvärr.

    • Usch, det är klart att lite kommentarer alltid är roliga att höra och det är kul att få uppmärksamhet för vad man gjort. Kan tänka mig att det är väldigt tråkigt att inte få höra mer om det. Så starkt jobbat och keep going!

    • Fin blogg förresten, är lite smått kär i USA trots att jag aldrig varit där. Känner dock att det måste bli en resa snart och blir ännu mer lockad nu..

  13. Tråkigt det där med att kallas präktig bara för man äter mat som man mår bra av. /från en som just nu ger LCHF en chans till

  14. Åh vilken bra blogg du har! Intressant och bra recept! Jag lägger till dig i min blogglista så jag hittar tillbaka🙂

  15. Jag tror att det även handlar om okunskap. När man har ändrat sin livsstil och äter enligt LCHF och får uppleva hur bra man faktiskt kan må så är det ingen större uppoffring, iaf inte för mig, att avstå från allt det där som skapar obalans och övervikt i min kropp. Har man aldrig upplevt detta så tror jag att det är väldigt svårt att förstå att man kan vara så här ”präktig” efter. Precis som du skriver så vill jag inte tillbaka till uppsväld, ömmande mage, sötsug och övervikt. Ett enkelt val när man vet hur enkelt det är att äta LCHF. Ha en god dag allesammans!

Kommentarer inaktiverade.